2012. november 18., vasárnap

Napló, 2012. november 18.

Hajnalban befutott a vonatunk, és szerencsére a szállás a megbeszéltek szerint küldött értünk egy riksát, így nem kellett alkudozással kezdenünk a napot. Ez már egyenesen tágas volt a tegnapihoz képest. Bevetettük magunkat gyorsan az ágyikóba, és igyekeztünk gyorsan sokat aludni.
Azon már meg sem lepődtünk, hogy pont egyszerre vágtunk neki a városnak barátainkkal, pedig meg se beszéltük. Ha már így alakult, akkor viszont együtt reggeliztünk parathat, meg thalit.

Az a jó a velük együtt való utazásban, hogy valahogy megbeszélés nélkül is csomószor összefutunk, de ettől függetlenül teljesen szabadon, egymástól függetlenül alakítjuk programjainkat, és nincs egyeztetés vagy vita, hogy ki merre menne, merre nem menne, mindenki megy amerre szeretne. Pl reggeli után mi rá is cuppantunk a helyi nevezetességre, a szexjelenetes templomegyüttesre, míg ők inkább masszíroztatni mentek.
Ebben az Indiában mindig tud meglepő dolgokkal találkozni az ember. Míg a kapun kívül forgatag és kosz van, persze ez Varanasihoz képest sehol sincs,

addig a kapun belül a nyugalom és tisztaság szigete.

És igen, ami a fejemen van, az az audio guide, és teljesen meg is voltunk elégedve vele. Eleve olyan megoldással se találkoztunk még utunk során, hogy egy lejátszóhoz két fülhallgatót adtak volna, de a szöveg minőség is nagyon jó volt.
A khajurajoi templomoknál külön érdekes, mi legalábbis annak találtuk, hogy ezek nem működő templomok, és itt az indiaiak teljesen úgy viselkednek, mint egy múzeumban. Ez azért nagyon szembetűnő, mert a hindik annyira megélik a vallásukat, hogy ha csak elmennek egy szent hely mellett, már mondanak egy imát, megérintik vagy áldozatot mutatnak be. A kontrasztot növelte, hogy a múzeumnak fenntartott templomegyüttes mellett közvetlenül van egy templom, amin viszont fent van a piros zászló, azaz működik. És ott látni is, ahogy tömegek mennek imádkozni és viszik az áldozati szettjüket.
A templom együttes a 10-12. század között épült, de az nem teljesen világos, hogy miért vannak tele erotikus jelenetekkel. Megy a találgatás, van aki arra esküszik, hogy felvilágosító célzattal készültek, hogy a fiatal srácok el tudják sajátítani elméletben a trükköket, de vannak akik szerint Shiva és Parvati esküvői partiját ábrázolják. Mindenesetre ha ez utóbbi, akkor ott nagyon nagy buli lehetett, ha meg az előbbi, akkor meg a srácok nagyon felköthették a gatyájukat, volt követelmény rendesen.
De kezdjük a sétát egy sexmentes résszel, Vishnuval vaddisznó alakjában. A szobor elég jól nézett ki, 674 faragással rajta, amik a fő hindu isteneket és istennőket ábrázolják... és ezek csak a fő istenek...

No és ezzel be is fejeztük a szexmentes szekciót, mert innen minden templom tele van erotikus faragásokkal. Lakshmana, a legrégebbi (950 körül épült) templom Vishnunak készült. Lakshmi Vishnu felesége, de nem kell aggódni, ha ezt nem tudtátok, nem része az általános műveltség kategóriának.
Elsőkörben mutatok is néhány képet, hogy el tudjátok képzelni hol is járunk:

Ha Nepálban Pathanban hiányérzetetek volt a lovas témánál, hát most íme itt a párja, ehhez még palánk se kell. Mindenhogy működik ez, csak gusztus kérdése.

És ez még csak az alapzat volt. A lépcsőn felérve az első szinten még mindig kívülről nézzük a templomot. Itt is tele van faragásokkal. És nem csak a témája érdekes, hanem gyönyörű munka is egyben mind egytől egyig. Van olyan szobor, ahol a hátizmok is részletesen ki vannak dolgozva.

(Sorry, van amit nem sikerült beforgatni)

Volt még egy vicces jelenet, ami nagyon tetszett. Elik néznek szembe veled a falról, de van egy kakukktojás a sarokban, amelyik oldalra néz. Nem véletlen baki, hanem upsz, egy kis action vonja el a figyelmét :-) Volt ezeknek a faragóknak humoruk.

A következő szinten már be lehetett menni a templomba. Ez nekem nem volt olyan nagy szám, de Vishnu szobra azért nem rossz.

A következő, a legnagyobb templom Kandariya Mahadeva névre hallgat, és csak kb 10 métert kell megtenni, hogy már ott is legyünk.

Az első szinten nagyon tetszett Durgha szobra, ő Shiva feleségének, Parvatinak egyik alakja.

Azt gondolná az ember, hogy az előző templom után itt már nem fognak tudni újat mutatni, de csak figyeljetek. A templom minden oldalán a középső paneleken jött az akrobatika. Egyrészt volt egy olyan elgondolás, hogy a szex által lehet egyesülni az istenekkel (tantrikus sex), másrészt meg amiket ide felvéstek pozíciók, azok tantrikus alakzatokat formálnak, amik által, már csak ha nézed is jó vagy az isteneknél. Hát van egy-kettő, amit ember legyen a talpán - vagy a fején - aki megcsinálja. Fel van adva a lecke gyerekek, lehet gyakorolni.

Ezen kívül rengeteg érdekes figura volt még, fésülködő, levélíró nőktől kezdve istenek különböző alakjaiig minden. Egy kis ízelítő:

És a templom belsejében persze Shiva lingamja.

Elég erősen közeledett a naplemente, nekünk meg még volt két templomunk hátra, ráadásul a jó kis audio guide-unk kezdett lemerülni, így időnként kikapcsolt. A végét már nem is tudtuk meghallgatni, de legalább a templomokon végigjutottunk. Most már mese nélkül csak néhány kép:

Sikeresen végeztünk naplementére, és mikor leadtuk a guide-unkat és elpanaszoltuk a lemerült aksit, a srác megnyugtatóan közölte, hogy semmi gond, holnap visszajöhetünk újra, holnap világörökség nap van, ingyen lehet látogatni a templomokat... Hát ezt nyilván jó lett volna, ha befelé jövet említi...
Este sétáltunk még egyet, mielőtt vacsizni mentünk volna. Tibi nagyon jót röhögött rajtam, amikor az utcán sétálva megállapítottam, hogy milyen jó itt Khajurajoban, olyan tiszták és rendezettek az utcák és meg is örökítette mit is láttam én tisztának:

Azt hiszem be kell ismernem itt Indiában kicsit eltorzult a tisztasághoz való viszonyom :-)
Este mikor vacsi után visszatértünk a szállásunkra azzal fogadtak a recepción, hogy holnap valakit fel kell venniük taxival Orchaban, ami egy kb 180 km-re lévő város, és állítólag nagyon szép, és ha szeretnénk oda menni, csak nekünk, csak most, nagyon baráti áron felajánlják, hogy elvisznek. Nyilván lefordítottuk ezt gyorsan magunkban és egy jót alkudtun még hozzá, és aztán meg is állapodtunk, hogy holnap hajnalban jön értünk a taxi. Elég jól jött ez az ajánlat, mert gondolkodtunk is rajta, hogy jó lenne még Orchát beiktatni, csak túl macerás odavonatozni, meg aztán tovább Agrába. De hát így nagyon király.