2012. szeptember 15., szombat

Naplo, 2012. szeptember 15.

Hajnalban megszólalt a vonatfülkében a hangszóró, hogy megérkeztünk, leszállás. Nem mintha nem lettünk volna már fenn a szobatársak ébresztőjének köszönhetően, de azért kedves volt tőlük, hogy bemondták nekünk. Mi meg frissen és üdén le is pattantunk a vonatról.

Kellett azért egy kis idő a vasútállomás várójában, amíg összeszedtük magunkat, de szerencsére nem volt sietős a dolog, még csak fél 6 volt. Kb fél órát csak néztünk ki a fejünkből, aztán kinéztem az útikönyvből hogy kell mennünk, megvettük az esti vonatra a jegyet Hanoiba, letettük a csomagunkat a vasútállomásnál lévő hotelbe megőrzésre, aztán elvitettük magunkat egy taxissal a buszállomásra.
Azért jöttünk Dang Hoiba, hogy a Phong Nha Ke barlangot megnézzük, ami állítólag nagyon szép. Ez viszont még kicsit odébb van innen. Oda lehet menni busszal, taxival, vagy befizetett úttal. Mi a buszra szavaztunk. A buszállomás elég kihalt volt, de szerencsére volt egy nagyon aranyos pénztáros csajszi. Ő felvilágosított minket, hogy tök jó, hogy idejöttünk, de a busz a vasútállomásról indul (ezt az apró részletet a Lonely kifelejtette), de nincs gond, mert úgyis csak 2-kor megy, csak egy járat van naponta. Hát ez kiváló, akkor ez a verzió ki is esett. Akkor megnézünk egy utazási irodát, ahol elvileg szerveznek jó túrát, és befizetünk egy ilyenre. Elindultunk befelé a városba, de útközben megálltunk egy kávéra. Nagyon viccesek itt ezek a kávézók, meg mindenféle kajáldák, mert mini székeken ülnek az emberek. Ilyen méretekkel utoljára oviban találkoztam, de úgy látszik nekik kényelmes. A másik ami érdekes volt ebben a kávézóban, hogy nem olyan kiszerelésben érkezett az asztalunkra a kávé mint ahogy megszoktuk, hanem a csészén volt a szűrő kávéstul, benne a víz, és csöpögött le a kávé a csészébe. Az íz és az állag se a megszokott volt, sokkal sűrűbb volt, de nem volt rossz.

A kis frissítő után célbavettük a Lonely által javasolt irodát. Ekkorra már 8 óra körül volt. Ott azt mondták, hogy van túra, de a Phong Nha Ke barlangba nem lehet menni most, mert túl magas a vízállás, és ez egy hajókázás lenne a barlangban, de nem fér be a hajó, viszont a Paradise barlangba lehet menni. Erről azt olvastuk, hogy a világ leghosszabb száraz barlangja, pár éve fedezték fel, 2011-ben nyitották meg a nagyközönség előtt, és nagyon szép. Én kicsit sajnáltam, hogy nem lehet a hajós túrára menni, de azért ez a Paradise is jól hangzott.
Közben a csajszi átpasszolt minket egy hotelhez, úgyhogy végül a hotelben fizettünk be a túrára, és meg is reggeliztünk ott. 10-kor indultunk egy kisbusszal, egy német pár, egy vietnámi csaj a dubai-i pasijával, meg a tesójával voltak az útitársak. A német pár kimondottan jófej volt, jól el is beszélgettünk velük az úton.
Kb 2 óra buszozás után elérkeztünk a nemzeti parkhoz. Mintha egy új világba csöppentünk volna, egyszerűen gyönyörű volt a látvány. A füves síkságból hirtelen kiemelkedő hegyek sokasága vett minket körül. Egyre gondoltunk Tibivel, kár, hogy csak egy napunk van, egy egész hetet el lehetne tölteni itt. Hamarosan megálltunk kajálni, ez is benne volt a programban. Ott az utcán összefutottunk egy ausztrál csókával, aki a híres nevezetes Farmstay tulaja. Ez egy nagyon dicsért szállás itt a nemzeti parknál. Megszólított minket, beszéltünk vele pár szót. Mint kiderült még most is, hogy alig vannak turisták ők fullon vannak.

Ebéd után jött a barlang. Volt egy vezetőnk, de sokra nem volt jó. Túl jól nem beszélt angolul, és nem is tudott túl sokat a barlangról, ellenben önbizalma az volt. Legalább kedves volt. Golfautóval vittek a bejárattól a sík részen (ez aztán a szolgáltatás) egészen a hely lábáig, aminek a tetején volt a barlang bejárata.
Belépve a barlangba egy hatalmas terem fogadott minket, állítólag 100m-es magasságot is eléri helyenként a terem. Nem, ez nem a kuszos barlang tura. A 31 km-es barlangból 1 km-t lehet megnézni sétálva, és további 6-ot még  egy mászósabb túra keretében. Nagyon gyönyörű és hatalmas csepkövek mindenfele, és a látványt csak fokozta a hatalmas tér. A képek sajnos nem adják vissza a látványt, de azért talán adnak egy kis ízelítőt.

Egy kis utánajárással azt is megtudtam a netről, hogy ebben a nemzeti parkban van a világ legnagyobb barlangja is, a Son Doong, amit 2009-ben fedeztek fel, és még nem végeztek a feltárásával. Egy helyi csóka már a 90-es években rátalált a barlangra, de mivel a barlangban lévő gyorsfolyású folyó nagyon nagy és ijesztő hangokat ad ki, a csóka nem mert bemenni. Néhány évvel ezelőtt derült ki egy brit barlangász csoport számára, hogy van aki tud erről a barlangról, és a csóka segítségével nekiálltak felfedezni. Nem volt egyszerű megtalálni így se, mert a bejárat a dzsungelben van, alig észrevehetően. Ez egyelőre nem látogatható a nagyközönség számára, egy túrát láttam a neten, az egy több napos kaland.
Szóval van itt mit nézni bőven, és még túrázni is lehet a hegyekben. Ez az a hely ahova vissza kell jönni, és lehetőleg ilyentájt, amikor nincs sok turista.
A barlangnézés után kb 4-kor értünk vissza Dang Hoiba. A vonat indulásáig még neteztünk meg kajáltunk egyet a vasút mellett.
A vonatunk most se késett sokat. Ezennel egy durián szag mentes vonaton egy 6 ágyas fülkébe kerültünk és ráadásul aranyos szobatársakkal, akik tudtak suttogni. Elég fáradtak voltunk, hogy hamar elaludjunk, és most még azon se kellett aggódnunk, hogy fennmaradunk a vonaton, mert végállomásra mentünk.