2012. június 18., hétfő

Napló, 2012. június 18.

Ma van első házassági évfordulónk.  Merülünk, sárkányt nézünk, és este egy romantikusat vacsizunk a romantikus szigeten. Azt hiszem nem hangzik rosszul :)
A napot 6:30-kor kezdtük egy reggelivel, és 7-kor már a hajón voltunk, ahol minden búvárfelszerelés készen várt minket. Rajtunk kívül egy holland pár, és egy svájci srác jött merülni, vezetőnk pedig Marie, az egyik tulaj, és Chris, egy dive master tanonc voltak. Nagyon nyugodt volt a tenger, így már az első búvárhelyig tartó út is kellemes volt, gyönyörű látvánnyal. Annyi sziget mellett mentünk el, hogy számolni se tudtuk. Egyiken-másikon fantasztikus partszakaszok látszottak, ahol persze egy lélek se volt.
A terv úgy nézett ki, hogy először egy egyszerűbb merülésünk lesz, aztán átmegyünk egy másik helyre, ahol valamivel nehezebb lehet a dolog, de az se lesz vészes. A nehézség alatt itt azt kell érteni, hogy errefelé a tenger tele van áramlatokkal, amiben nem egyszerű merülni. És hogy ne legyen annyira egyszerű az élet, ezek az áramlatok folyamatosan változnak. De szerencsére a búvárbázist üzemeltető Marie (svéd) és Ed (angol) annyira jól ismeri a helyi viszonyokat, hogy mindig fel tudják mérni hol biztonságos a merülés, és hol kell megfordulni, mert áramlatot éreznek. Mi az elején kicsit aggódtunk, hogy milyen lesz ha jön az áramlat, de elég hamar kiderült vezetőnk profizmusa és felelősségteljes vezetése, így elszállt minden aggodalmunk.
Mielőtt megérkeztünk volna első állomásunkra, egy kis táblára felrajzoltak a helyről egy ábrát, és elmondták hogy is fog zajlani a merülés. Ez nagyon tetszett nekünk, mert ennyire profi ismertetést még nem láttunk. A főbb adatokon kívül, hogy mennyi ideig leszünk lent és milyen mélyre merülünk megtudtuk azt is, hogy merre megyünk, és hogy mikre kell figyelni, melyik állatot hogy fogják jelezni ha épp látják.

A kis izgalom ami bennünk volt amint lemerültünk elszállt. Gyönyörű korallok közé kerültünk. Rengeteg fajta, és rengeteg színű. Nem is tudtuk merre nézzünk. Közben rengetek hal úszkált körülöttünk, néha pedig egy-egy halraj haladt el mellettünk, vagy épp az orrunk előtt. Nekem nagyon tetszett a trombita hal, ami hosszú vékony, de mókás volt egy élénk sárga meztelencsiga is. Persze ez nem úgy néz ki mint földi társa, hanem olyan mint egy nagy sárga kupac. Nagyobb fajta papagájhalból is láttunk egy kb 5 fős csoportot, ezek kb fél méteres halak voltak.

Mondanom sem kell tele éménnyel és lelkesedéssel értünk fel a merülés végén a felszínre. 1 órát voltunk lent, ami igen hosszú időnek számít egy merülés során, de az biztos, hogy gyorsan elröppent. Tibinek azért nem volt teljesen felhőtlen a merülése, ugyanis a végén jött egy felfelé menő áramlat, ami még nem is lett volna olyan nagy gond, de hirtelen telement a maszkja vízzel. Amikor ürítésbe fogott, az áramlat elkapta, és elkezdte felfelé sodorni. Szerencsére ott volt a közelben Chris, a dive master tanonc, aki lepecázta Tibit, így nem szállt  fel. Azoknak, akik nem búvárkodtak még, valószínűleg nem mond semmit, hogy most miért gond az, ha hirtelen felmegy az ember, a lényeg röviden az, hogy a nyomás miatt lent sűrített levegőt lélegzünk be, így ha hirtelen felrepülsz kipukkanhat a tüdőd, másrészt meg a felgyülemlett nitrogén nem tud kiürülni a szervezetedből. Azért persze nem kell annyira megijedni, hogy milyen veszélyes dolog ez a búvárkodás, mert nem mindennapos esemény a tüdőkilukadás, főleg hogy ahhoz igen mélyről kell felmenni nagyon gyorsan és úgy hogy nem fújod ki közben folyamatosan a levegőt, de nyilván nem túl  jó felszállni hirtelen a mélyből. Lényeg a lényeg - hogy Cak barátomat idézzem – Tibinek izgalmas percei voltak, sikeresen kimászott a csávából, és mindez nem tudta beárnyékolni a lenti élményeket.
Indultunk is a következő állomásunkhoz, addig meg leheveredtünk a hajón, és mindenki mondta mit látott. Nagyon jó dolgunk volt, mert nem kellett semmivel foglalkoznunk, kaptunk teát, kekszet, és még a palackunkat is kicserélték nekünk a második merüléshez. Mikor megérkeztünk második merülésünkhöz ismét kaptunk egy kis ismertetőt az előbbi táblás módszerrel. Itt már számíthattunk áramlatokra, így az volt az ukász, hogy a vezető után megyünk, és ha ő látja az áramlatot, akkor jelez, hogy hátra arc, és visszafele megyünk tovább. Most is kaptunk egy listát, hogy milyen érdekességek fordulhatnak itt elő, köztük volt a teknős, zátonycápa, rája, muréna, és több fajta hal is. No meg persze a sok-sok korall.
Minden infóval felvértezve öltöztünk, csobbantunk, és merültünk. Lefelé menet kapásból egy halraj fogadott minket, amit úgy bámultam, hogy megfeledkeztem magamról, és csak arra lettem figyelmes, hogy egy korall megcsípte a térdem. Annak azért örültem, hogy most legalább nem fejjel vettem le egy akadályt. Volt mit bámészkodni bőven. Nem sokkal később megint egy halraj vonta el a figyelmemet, amikor Marie kezdett mutogatni a hátam mögé. Ahogy megfordultam, látom, hogy egy teknős úszik felém. Olyan már volt korábban, hogy úsztunk teknőssel, amíg nem rázott le minket, de olyan, hogy ő ússzon felém, még nem. Nagyon meg is örültem neki.

Aztán csak jött és jött és jött, de persze olyan teknőcösen, komótosan... Aki látta a Némót, az pontosan el tudja képzelni hogy viselkednek a teknősök, mert az a rajzfilm szerintem zseniálisan ábrázolja a tenger világát. A teknősök pont olyanok, mint a Némóban: mint akik beszívtak. No de ekkor már láttam a többieken, hogy ezt már senki nem érti, mi a szösz van. Aztán megállt 5 centire tőlem, és nézett. Én is néztem. Egyszercsak még közelebb jött és elkezdte kinyitni a száját. De olyan szépen lassan. Nem is értettem, hogy most mi történik, mégis mit gondolhat? Mert nem úgy tűnt a tempóból, mint aki meijedt, vagy támad, csak úgy mint aki kiváncsi, hogy hát ez meg micsoda. De biztos ami biztos hessentettem egyet, hogy azért mégse kéne engem választania vacsorára, de nem ijedt meg, továbbra is nézett. Aztán Marie próbálta elterelni a figyelmét, arra már kicsit odébb ment, majd újra visszajött, de akkor már nem akart megkóstolni, és végül a halak felé nézelődött tovább.
Hát ez valami fantasztikus élmény volt. Nagyon aranyos volt ez az állat ahogy nézett, meg ahogy egyszercsak csiga tempóban elkezdte nyitni a száját és nyúlt felém... Nagy műsort csinált nekünk teknőcünk. :)
Persze láttunk még sokmindent, pl zöld rákot, meg sok halat, de a nap élménye egyértelműen teknős barátom volt, aki talán azt gondolta most megvan az egész heti betevő falat.
A hajón nyilván ez volt a téma, mert nem csak nekem volt nagy élmény, hanem a többieknek is nagyon tetszett a jelenet, akik végignézték. Közben megettük ebédünket, és áthajóztunk a mai nap utolsó állomásához, Rinca szigtére, ahol is a komodói sárkányt akartuk megnézni. Igen, igen, nem elírás, ugyanis nem csak Komodó szigetén van komodói sárkány, hanem Rincán is, ami Komodó melletti sziget. Itt azt mondják, hogy egyszerűbb is megfigyelni az állatot, mert füvesebb a terület, így kevésbé tud elrejtőzni. Kb 1300 sárkány él Komodón és kb 1100 Rincán. Ezen kívül még Flores nevű szigeten kb 50 példány található, és ezzel ki is fújt a lista.
A szigeten egy nemzeti park van, ahol kaptunk két vezetőt. Ők egy-egy villás bottal a kezükben jöttek. Bár jó volt látni, hogy legalább van valami eszközük, mégsem tűnt túl biztos fegyvernek egy sárkány ellen. Főleg úgy, hogy a bejáratnál egy tábla van kifüggesztve, amin egy lista szerepel arról amikor sárkány támadt emberre, egy olyan oszloppal, hogy túlélte az ember, vagy nem. Egy A4-es oldalra kifértek a nevek 1956-tól kezdődően, de a legalján a nyomtatott 2011-es bejegyzés után volt még egy 2012-es bejegyzés tollal felvésve. A listából kb 5 mellett állt az a bejegyzés, hogy a helyszínen meghalt. A többi sikeresen túlélte. Huh. Azt hiszem nem lövöm le a csattanót azzal, hogy elárulom már most, hogy mi túléltük, így ne keressétek a nevünket a táblán :)
Mielőtt elindultunk volna vezetőinkkel, a bejáratnál találkoztunk egy indonéz egyetemista csoporttal. Kb 30 srác egy tanárral. A hollandék szóba elegyedtek a tanárral, miközben arra lettem figyelmes, hogy a srácok előkapják mobiljaikat, és elkezdenek fényképezni engem. Egy-kettő elkezdte, aztán az összes rákapott, és mindenkivel kellett fotónak készülnie. A többiek meg persze ott röhögtek, miközben én 30 sráccal fotózkodtam. De nagyon aranyosak voltak, ketten felbátorodtak, és megkérdezték honnan jöttem, és hogy hívnak, majd utána csak azt hallottam, ahogy adják tovább egymásnak az infót. Beszélgettem velük pár szót, majd odébbálltam Tibihez. No ekkor újra előkapták a telefonokat, és most közös képek is készültek. Erre nem számítottunk, hogy eljövünk sárkányt nézni, és közben sztárok leszünk. :)

A kezdeti móka után elindultunk kis túránkra. Kb 100 méter múlva megérkeztünk a parkőrők táborába, ahol 5-6 sárkány lebzselt. Meg kell hagyni nem kis állatok, és nem is néznek ki túl bizalomgerjesztően. Így tisztes távolságot tartottunk tőlük, de azért persze a fotóért kicsit közelebb merészkedtünk.

Igazából innen indult a túra, mert hát nyilván az az igazi, ha tényleg a vadonban látja őket az ember. Ez sajnos nem jött össze, de így is sok infót megtudtunk vezetőinktől. Pl azt, hogy most azért nem egyszerű megfigyelni őket, mert párzási időszak kezdetén vagyunk, és ilyenkor nem annyira mutatkoznak. Évente egyszer, júniustól augusztusig tartó időszakban párzanak, majd szeptemberben lerakják tojásaikat. Egy nőstény kb 30-40 tojást rak fészkébe, amit mindössze 3 hónapig őriz, annak ellenére, hogy a kissárkányok csak a 8. hónap után kelnek ki. Amikor kikelnek, spuri van fel a fára, ugyanis kb 45 centisek, így elég könnyű prédát jelentenek a nagy sárkányoknak, akik a kevésbé óvatos kicsiket simán megeszik. A fáról csak akkor merészkednek le, ha már elérték a másfél méteres testhosszt. A végleges, 2-3 méteres nagyságot 5 év alatt érik el. Egy ilyen sárkány kb heti egyszer kajál, azzal teljesen jól elvan. Étlapján szerepel pl a vaddisznó, szarvas és a bivaly is. Egyedül vadászik nappal. Nem leteríti a nagytestű állatokat, hanem megharapja, és innentől a nyálában lévő bacilusok végzik el a munka hátralevő részét. A sárkány akár egy-két hetet is vár, míg az állat elpusztul. Addig meg követi és vigyáz rá, ugyanis közben a tetemszagra odagyűlnek más sárkányok is, így jön a küzdelem következő része, kié lesz a zsákmány.
Kis túránk során sajnos sem nagy sárkányt, sem pedig kis sárkányt a fán nem láttunk, viszont láttunk üres fészket, bivalyszart, meg sárkányszart is. Ez utóbbi – bár nem tűnik annak - egész érdekes volt, mert igazából csak vaddisznó szőrből állt, amit nem tud megemészteni az állat.
Érdekes volt a túra, de azért egyikünknek se volt hatalmas élmény. Visszatérve a parkőrök táborába még tanulmányoztuk egy ideig az ott lévő sárkányokat, akik a parkőrök ebédjéből lehulló halcsonton marakodtak.
Nem maradt más hátra, mint vissza menni a hajóval a jó kis szigetünkre. Mi a hajón kifeküdtünk, és gyönyörködtünk a tájban.

Élményekkel teli tértünk vissza kis szigetünkre. Ekkor elbúcsúztunk mára Zsuzsitól, mi meg kisétáltunk az apályban a korallokhoz, utána pedig lehetőségeinkhez képest kicsinosítottuk magunkat ünnepi vacsoránkhoz. Mivel a pizzát dicsérték nagyon, azt választottuk, és még bort is rendeltünk hozzá. Bár kicsit félve, hogy milyen lesz az itt, de szerencsére kellemesen csalódtunk. Mint kiderült olasz a szállás és étterem tulaja, innen a tényleg kiváló pizza, és a jó bor is.
Nagyon jól telt az esténk, azt hiszem nem lehet panaszunk első házassági évfordulónkra, jól sikerült megünnepelni :)