2012. március 21., szerda

Napló, 2012. március 21.

A 10-es kicsekkolás és a 11-es buszindulás eléggé pariban volt, így még kapkodnunk se kellett reggel. Útban a buszállomás felé újra megkíséreltük a pénzváltást. Mondjuk a pénzváltó csókának, hogy mennyit szeretnénk váltani chilei pesora, majd azt válaszolja, hogy a ticketet mutassuk. Néztünk rá nagy bután, mert ezt nagyon nem értettük, majd kiderült, hogy igazolást kér arról,  hogy honnan van a pénzünk... Nyilván nem volt nálunk a pénzfelvétel blokkja, mivel nem számítottunk ilyen fordulatra. Azt hiszem egy modern kapitalista országban nem számít az ember ilyenre... Én álltam értetlenül, Tibi meg közben elszaladt a szomszédban lévő automatához, hogy felvegyen pénzt vagy szerezzen blokkot, de nem járt sikerrel, mert nem működött az automata és blokk se volt.
Nem volt mit tenni, elmentünk a buszhoz,majd Chilében váltunk, vagy veszünk fel pénzt.
A buszút unalmasnak igérkezett, de aztán egész szórakoztató lett. Kb 1 óra buszozás után letértünk a főútról egy murvás útra. Mentünk egy keveset, majd mikor már a semmi közepén jártunk, a buszsofőr szólt, hogy usgyi le a buszról útlevelestől, mert itt a határ. És tényleg ott volt...

Azt hiszem felvehetjük a mókás határátkelések listájára. Egyébként  a pecsételgetés nagyon flottul ment, itt nem csináltak abból problémát, hogy Juan csak a belépőket Jose meg csak a kilépőket ellenőrzi, Juan besegített Josénak, és pikk-pakk meg is volt az egész busz.
Mehettünk is tovább, a chilei határ felé. Ez már  egy fokkal jobban ki volt építve, itt már kávézó és szuvenirshop is volt. A belépési hóka-mókát viszont egy kicsit túlzásba vitték. Mindenkinek ki kellett pakolnia a buszból az összes csomagját, és mindet átvilágították. Előtte még ki kellett tölteni egy adatlapot, hgy viszel-e bármilyen kaját. Ez alapján feltettek néhány kérdést, majd jött az átvilágítás. Sikeresen megúsztuk, nem pakoltattak ki semmit velünk és még a pecsétünk is megvolt.

Innen újra aszfalt út következett egészen Puerto Natalesig. Ott a buszmegállóban megrohamoztak minket a szálláslehetőségekkel. Egy olcsóra le is csaptunk, ráadásul még jó helyen is volt.
Lepakoltunk, majd nekivágtunk felfedezni a várost, mert  kellett pénzt felvennünk (ez egyszerűbbnek tűnt mint a váltás) és túracuccokat bétrelnünk. Az elsőt viszonylag hamar kipipáltuk. Így, hogy már volt pénzünk, be is ültünk egy kis aranyos helyre egy forró csokira, illetve házi sörre. Mindekettő nagyon jó volt, így Chile jól indított a szemünkben J
Bérlős helyből találtunk kettőt szinte ugyanolyan árakkal. Sátrat, hálózsákot, polifoamot, főzőszettet (gázégő, lábos, tányér, pohár, evőeszköz), dzsekit és vízhatlan nadrágot 15000 chilei pesoért, azaz kb 7500 Ft-ért (ez a 2 pesos árfolyam igen kircsi a váltogatáshoz, és az argentin árakkal való összevetéshez se kellett sokat számolgatni) lehetett bérelni egy éjszakára. Igen értékeltük, hogy itt a Torres del Painban való túrázáshoz alakítják a szolgáltatásokat, ugyanis ott töltött éjszakára számolják az árakat, nem pedig napokra.
A cipő még továbbra is kérdés volt, mert nekünk csak szandálunk és pacskerünk volt, így vagy bakancsot kell bérelni, vagy cipőt kell venni. Futottunk egy kört ezügyben a városban, mert láttuk, hogy leárazások vannak a túracuccokban, mivel itt a szezon vége. Hezitáltunk egy sort, majd végül úgy döntöttün, hogy veszünk mindkettőnknek túracipőt (nem bakancsot), mert jelenleg kicsit az időjárás jótékonyságára bíztuk magunkat azzal, hogy nincs zárt cipőnk, (eső esetén meg 5 fokban azért nem olyan kellemes mezítláb), az elkövetkezendő másfél-két hónapban sokat fogunk túrázni és hűvösebb helyeken leszünk (Dél-Amerika után Új Zéland jön), és ha már újra melegebb tájakon leszünk hazaküldjük és ezt később is jól fogjuk tudni használni. Az egyik boltban ki is néztünk egy leárazást, és vásároltunk. Bueno, ez is pipa.
Az utcánk sarkán volt egy csóka aki szárított kagylót árult, így vettünk tőle egy kis csemegét.

Majd visszamentünk a bérlő helyre, és elhoztuk a túraszerkókat, közben Tibi folyamatosan ette suttyomban a szárított kagylót a zsebéből. A szálláson megvettük a buszjegyünket másnapra a nemzeti parkhoz. Ez úgy működik, hogy van egy vagy két busz azonos menetrenddel (reggel 7:30-kor és délután 2-kor indul, visszafele pedig délben és 6-kor) és ezekre a város külömbözö pontjain tudsz jegyet venni. Pl a szállásokon, vagy a buszállomáson, vagy a bérlős helyen. Ezek az árak különböznek némiképp, de általában úgy dől el, hogy hol veszed meg a jegyet, hogy pl a szálláson azt mondják, hogy ha náluk veszed a jegyed, akkor ingyen ott hagyhatod a cuccaidat amíg túrázol, különben x peso. Így nem sokáig vaciláltunk, megvettük az oda-vissza jegyünket a hostelban. Amúgy még olcsóbb is volt mint a buszállomáson... érti a fene.
Egész jól haladtunk, még a kajavásárlás volt hátra. Torres del Painban túrázók egy része az úgynevezett körtúrát csinálja. Ez 7-8 napos túra. Egy másik népszerű útvonal a W névre hallgat, ez 4-5 nap. És vannak, akik ezek egy részét csinálják meg. A túraútvonalakon vannak túristaházak, ahol lehet aludni és enni. Ennek előnye, hogy nem kell sátrat és kaját cipelned. Hátránya, hogy nagyon drága, valamint csúcsidőben (január, február) tele van így foglalni kell előre, ilyenkor pedig, amikor már nincs csúcsidő, egy részük be is zár. Viszont vannak a parkban kijelölt kemping helyek is, ahol ingyen felverheted a sátrad. Ezeket a kempingeket úgy kell elképzelni, hogy ki van jelölve az erdőben egy terület, hogy itt lehet sátrazni, van egy wc, és ennyi. Ezek patak mellett vannak kijelölve, így a víz miatt nem kell aggódni. Viszont ehhez a verzióhoz a teljes túra időszakára vinni kell a saját kaját.
Mi úgy voltunk vele, hogy 2 napot tervezünk első körben, azalatt fel tudunk menni az egyik kilátóhoz meg vissza. Ennyire viszünk kaját, és ha nagyon tetszik a nemzeti park, és jó az idő is, akkor maradunk még és majd a túristaházban veszünk kaját. Elvileg ezeken a helyeken van kisbolt is, így nem csak a főtt kajájukat lehet megvenni, hanem pl tésztát vagy kenyeret is.
Amilyen pöpec a kínálat túrafelszerelések terén, olyan rossz a választék a boltban. Supermecadoban semmi túrakaja nem volt. A legjobb választásnak így a tészta-paradicsomszósz kombo tűnt, úgyis volt még egy tonhalkonzervünk Costa Ricából, azt hozzácsaptuk. Plussz a szendók két napra, meg egy csoki.

Este még összepakoltuk cuccainkat és egy-egy szatyorba összegyűjtöttük amiket itt hagyunk a szálláson. A zuhanyzás itt egy külön szám volt, ugyanis míg a szállás viszonylag lepukkant volt, wc-papírra és akasztóra se tellett a fürdőben, a maszírozó sugaras zuhanykabinnal bepótoltak mindent. Egy kis kényeztetés amúgy is jól jött a túra előtt :-)