2012. március 31., szombat

Napló, 2012. március 31.

Akármilyen hosszan utazik az ember, mindig vannak olyan dolgok, amikre nem jut idő, le kell róla mondania. El Chaltten esetében én eléggé sajnálom, hogy nem tudtunk átmenni Chilébe, mert szerintem ez lehet az egyik legviccesebb határátkelés a világon. Eléször is el kell menni busszal/stoppal egy 38 km-re lévő Lago del Desierto nevű tóhoz, ott egy komppal végig kell menni egy hosszú és keskeny, szinte fjordnak kinéző tavon. Ott eléri az ember az argentin határt, majd gyalogolni kell 15 kilométert egy másik tóig. Ott van a chilei határállomás. Itt meg kell aludni éjszaka és következő nap egy hajó átviszi az embert a másik tavon, ahonnan már van használható út. Nem vagyok róla száz százalékig meggyőződve, de szerintem ez az a határátkelő, ahol a Motoros naplójában Ernestóék átkelnek egy ladikkal. Akár ez az akár nem,  biztos, hogy szép, és a chilei oldalon innen megy északra egy gyönyörű út, a Caratera Austral. Ez tele van tavakkal, ahol komppal kell átkelni és napokat is kell néha várni arra, hogy legyen hajó ami elvigye az embert. Az Austral itt azt jelenti Patagóniában, hogy nagyon déli, és mindenre használják úttól pingvinfajtáig, még nem teljesen értem, hogy miért. Az egész határátkelést számomra még mesésebbé teszi, hogy ma van az utolsó nap, hogy nyitva van a határ, utána már nem mennek a hajók tovább a tél miatt. Ez sajnos most kimarad, talán egyszer máskor.
Ma nem akartunk sok mindent csinálni, lévén, hogy majdnem 50 km-t mentünk tegnap és tegnap elött. Végül űgy döntöttünk, hogy megnézünk egy közeli vízesést (Zsuzsi like), és ha közebn felvesznek minket, akkor elstoppolunk az első tóig a Lago del Desiertoig. El is indultunk szépen az úton, és hát persze a harmadik autó meg is állt. Ezt azért szerenécsnek mondanám. Beszéltünk itt olyan francia csajjal, aki délre szeretett volna menni a középső részről, és hét órát várt az út mellett, anélkül, hogy felvették volna. Nekünk szerencsénk volt, és egy idősebb házaspár vett fel minket, akik éppen nyaraltak. Ushuaiaból jöttek, ami Tűzfőld, ami meg egy sziget a kontinens alatt. Nekem ez kicsit nem volt világos korábban, de a Horn-fok például ezen a szigeten van, és az átjáró, amin Magellan átment az meg Tűzföld és a kontitnes között van. A házaspár tehát a Tűzföldről jött, a világ legdélebbi városából, és nagyon aranyosan el is vittek minket a tóhoz. Már út közben is csomó szépet láttunk. Egy folyóvölgyben haladtunk végig, és már itt látszott, hogy remek időnk van.

Közben okosabbak lettünk egy kicsit Tűzfölddel kapcsolatban is. Itt korábban nyugdíjba mehetnek az emberek, mint Argentína többi részén, valamint az adók is alacsonabbak. A kormány be akarja telepíteni ezt a részt, ezért támogatják. Szerintem nem ártana a dolgott kicsivel északabbra kezdeni, de hát azért valószínűleg ennek katonai okai is lehetnek, de ez csak az én feltételezésem.
Amikor elértünk a tóhoz, azt kellett mondanunk, hogy ejha, de persze nem ezzel a szóval. Valóban nagyon gyönyörű volt. Ki is ültünk a partjára és hosszan elnézelődtünk.

Ezalatt a sofőrjeink elmentek egy hajókirándulásra. Mi nagyon jól éreztük magunkat a parton is. Elgyönyörködtünk a kis folyóba, ami a tóbol indult, átmentünk egy kis függőhídon és az erdőben harkályokra lettünk figyelmesek.

Kifeküdtünk a tó partjára és egy órán keresztül nézelődtünk a gyönyörű őszi időben. Volt mit nézni, a tó is fantasztikus, a folyó is és a hegyeken lévő gleccserek is nagyon szépek voltak.
KÉP 76 79 83 86

Szerencsére vissza is vittek minket Chaltenbe. Bár ez a nap is gyönyörű volt, csak nem tudtunk a fenekünkön megülni, és hát igen, annyira lázba jöttünk a jó időtől, hogy úgy gondoltuk, hogy elmegyünk a Cerro Torre első kilátójához újra. Fel is mentünk, és képzeljétek, pont elkaptuk felhő nélkül. De annyira pont, hogy már fényképezni is alig volt idő. Ráadásul teljesen szembe sütött a nap, így fák mögé kellett bújnom, hogy használható képet tudjak csinálni

Mire ez összejött már be is felhősödött. Nem baj, az a lényeg láttuk. Visszamentünk, de most egy másik kis úton. Közben a harkályék nagyon szorgalmasan bontották itt is a fákat, nem tudtuk, hogy mi van. Mivel egy másik kis úton mentünk vissza, kiértünk egy olyan helyre, ami maga a falu volt. Kb olyan mint Balatonon a parttól 500 méterre fel. Itt találtunk egy jó kis ABC-t és megint sikerült kiváló steaket kapni. A mostani vágat neve culpa volt, amit még nem tudok, hogy mit jelent. Nagyon aranyosak voltak itt az emberek nem úgy mint a turista úton lévő ABC-ben. Furi, hogy a sok turista milyen mogorvává tudja tenni az egyébként jó fej embereket. Hazafelé még megkérdeztük, hogy lesz-e holnap kaja a buszon.