2012. július 16., hétfő

Napló, 2012. július 16.


Ahogy Zsuzsika mondja, ma nagy nap van, megyünk az orángutánhoz. Amikor a Káplár utcából megterveztük az utunkat, nagyon kevés dolog volt, amit mindenképp látni szerettem volna, de a borneoi orángutánnézés egyértelműen rajta volt. Zsuzsi nagyon izgult, hogy sikerül-e, de én is abszolút izgultam, pedig nem vagyok egy nagy izgulós típus.
Az éjszaka nem alakult a legjobban, zajongott a dzsungel, de azért nem volt vészes. A reggeli 7:30-as indulás helyett 8:15-kor indultunk el. Mentünk szépen a kis sárban a vezetőnk, Udin után, és nem sokkal az indulás után egy fahídon kellett átkelni. Ahogy mentünk át, a patakvölgyben megijesztettünk egy kb egy-másfél méteres gyíkot, ami úgy, ahogy tudott elszelelt. Olyan gyorsan történt, hogy még a kamerát sem sikerült előrántani. Udin letért az útról, mi utána. Kiértünk egy tisztásra, de nem láttunk semmit, így visszamentünk az úthoz, majd rövid idő alatt megtaláltuk Jamest, az angol kutatót, és még egy másik helyit. Ők már kora reggel óta itt táboroznak, és várják, hogy felébredjen a hím, aki ott volt elöttünk a fészkében.




Mi nagyon megöröltünk, hogy legalább megvan egy orángután, ha még nem is  láthatjuk teljesen. Időnként azt vettük észre, hogy egy kéz felnyúl és megkapaszkodik. Kb egy óra várakozás után átjött James, a phd kutató, és elkezdtünk beszélgetni. Hát iszonyat jó volt, kiderült, hogy megint egy kutatásba csöppentünk bele. A hím orángutánoknak van egy nagyon erős, 100 decibeles üvöltő hangja, és James azt kutatja, hogy vajon mire lehet jó. Ehhez lejátsza mp3-ról a másik nemzeti parkban felvett, kisebb vagy nagyobb hím hangját, és megnézni hogyan reagál a megfigyelt hím vagy nőstény itt. Az érdekes az, hogy az intelligencia és a csoport nagyság általában korelál egymással, ugyanis annál több szociális kapcsolatot kell az állatnak megjegyeznie. Ez az elmélet szépen is működik, kívéve mondjuk az orángutánoknál, amelyek viszont magányosak ellenben nagyon intelligensek. James révén nagyon kikupálódtunk orángutánokból, így mielött folytatjuk a mi orángután vadászatunkat kicsit összefoglalom, hogy mit lehet róluk tudni.
Mint ahogy említettem magányosan élnek, a nőstények relatíve egy helyben, míg a hímek, sokkal nagyobb területeket vándorolnak be. Viselkedésük nagyon sokban arrra alapul, hogy egy kis orángutánnak kb öt, hat évre van szüksége, hogy megtanulja, hogyan legyen orángután. Ehhez hozzátartozik, hogy mit lehet megenni és mit nem, vagy hogy hogyan készítsen magának fészket, stb. A fészket az orángutánok minden este naplementekkor elkészítik, aza minden nap egy újat. Kb 10-15 perc alatt megvan és alulról nagyon otthonosan néz ki. 
Ott tartottam tehát, hogy hat év kell, mire a gyerekorángután felnő, és le tud válni az anyjáról. Ez alatt az időszak alatt a nőstény nem tud új gyereket a világra hozni. Az elmélet szerint, ha jön egy hím orángután és látja a nőstényt egy kisebb gyerekkel, simán megölhetné a kicsit, hogy tudjon párosodni a nősténnyel. Emiatt a terhes vagy éppen gyerek nélküli nőstények annyi hím orángutánnal párosodnak amennyivel csak tudnak, hogy a hímek azt higgyék, hogy ők az apák. Mondjuk az elmélet hadilábakon áll, mert még nem sikerült senkinek megfigyelnie, hogy egy hím kinyír egy gyereket. 
Az orángután egyébként azt jelenti szó szerint, hogy ember az erdőből. Az orang az embert jelent és abszolút használom én is mondjuk alkudáskor, a satu orang duapuluh, az egy főre 20.000-t jelent. Azt gondolom viszont tudtátok, hogy a gorillák, a csimpánzok az orángutánok és a bonobók minősülnek főemlősnek, mert nagyobb az agyuk, nincs farkuk és tudnak malomkörzést csinálni a karjukkal. Ha már adatoknál vagyunk, akkor kb 50-60 évig élnek, 35-50 kilósak, és kb 40.000 van Borneón és 12.000 Szumátrán.

Ezt mind nagyon nagy érdeklődéssel hallgattuk, és közben el is telt legalább két óra. Telt múlt az idő, és Udin mondta, hogy menjünk oda nézzük meg közelebbről. Nagyon megörültünk, mert a túloldalról már a válla is látszott Clintonnak, mert mint kiderült, így hívják hímünket.



Már nagyon izgatottak voltunk, időnként profilból is láttuk, és képzeljétek, egyszer csak elkezdett lejönni a fáról.



Mi örültünk, mint nem főemlős majom a farkának, ezért a viccért külön boccs. Ahogy lejött megcsodálhattuk, hogy mekkora, meg hogy milyen ügyesen mászik egyik ágról a másikra. Én mindig is nagyon odavoltam a mozgásáért és élőben sem kellett egy kicsit sem csalódni. Sajnos nem tudtuk sokáig csodálni, mert secc perc alatt eltűnt a susnyásban. Állítólag ha akarja gyorsan le tudja rázni az embereket és legfőképpen úgy, ha a földön van. James el volt kenődve, ez volt az első hím akinek le tudta volna játszani a másik nemzeti park slágereit. Szerencsére kiszúrtam, hogy egy hátsó bokor mozog és már mentünk is feléje, elől Udin machetével vágva az utat, utána mi hárman, cuccot otthagyva ahol van.
Mire odaértünk a bokorhoz már mászott is fel a fára. Kattintgattam ahogy bírtam, és szerintem lett is pár jó kép.


Clintonnak viszont nagyon nem tetszhetett a dolog, mert ordibált is ránk, meg felállt a fán, megkapaszkodott két kezével és szó szerint lepisilt lekakilt fentről (mármint nem engem...szerencsére). Fantasztikus volt a nagy aranyeső :), ekkor mondta James nekünk, hogy „He will throw you stuff, by the way”. A by the way nekünk nagyon megtetszett, de csak amikor már tisztes távolságba helyeztük magunkat. Clinton is lenyugodott és jól megfigyelhettük, ahogy egyik fáról a másikra ment. Közben James is mondta, hogy itt az idő, és le fogja játszani a másik orángután hangját. Ehhez kb 400 méterrel odébb kellett lejátszania, hogy reális legyen, különben rájön ám Clinton, hogy ez csak valami trükk. Közben én elindultam vissza a hátizsákokért. Mikor jöttem vissza James szólt, hogy mi lenne, ha én játszanám le a hangot, én nagyon örültem, hogy tiszteletbeli társkutató lehettem, és hát Zsuzsi is az lett, mert neki meg figyelnie kellett, hogy mit csinál Clinton. Persze elsőre nem sikerült, mert nem volt az iPod hangereje feltekerve, és utána mialatt a hátizsákokat szedtem össze James lejátszotta a hangot. Mire visszaértünk Zsuzsi és Udin arról számolt be, hogy amikor Clinton meghallotta lejött a fáról majd elment. A probléma az volt, hogy egyikőjük se tudta, hogy merre. Zsuzsi kicsit el is volt kenődve, de aztán gyorsan világossá vált számára is, hogy talán senki sem tőle várta, hogy megmondja Clinton GPS koordinátáit :)
Mivel már dél volt, visszamentünk ebédelni. Nagyon boldogok voltunk az egésztől, persze ott volt, hogy mi lenne, ha látnánk még nőstényt is esetleg kicsinyével. Az ebéd teljesen okés volt, aztán délután is megindultunk Udinnal. Ja, majd elfelejtettem közben jött egy három tagú búvalb*szott ausztrál család. Az apa jófej volt, az anya fintorgott, de jó fej, a kamasz csaj meg minősíthetetlen volt, úgy vágta a pofákat mindenre. Szóval ez a bagázs is jött, szerencsére nem velünk.
A másik kutatócsoporthoz tartottunk, Agneshez, aki egy indonéz csaj, aki a mastersét írja. Meg is lett pillanatok alatt a nőstény, nem volt túl nehéz. Nem vagyok az a nagyon nagyon húúúú de aranyos, de ez tényleg überdurva volt. Nincsenek rá szavak, mennyire aranyos egy kis kócos orángután kölyök, ráadásul teljesen kiváncsi is, folyamatosan minket lesett, hogy mit csinálunk. Agnes szerint kb két éves lehetett. Amikor nagyobb távolságot mentek, akkor anyán csimpaszkodott, de amikor egy fán maradtak, akkor csatangolt balra jobbra. Szavak helyett nézzétek meg ezt a videót, szerintem mindent elmond.


Azt hiszem kábé négy órán keresztül néztük őket, és nehezen tudom leírni, hogy milyen volt. Egyszerűem emberi, talán ez a legjobb kifejezés. Ahogy mondtam, megnéznek minket, de emellett kismillió egy fantasztikus dolgot tesznek: lengenek csak úgy játszásiból, jobb kézzel bal fület vakarnak ahogy filmen látod, a kicsi eljátszik egy levéllel, amivel gyakorlatilag integet, vagy az anya megsimogatja a kicsit, hagyja játszani, aztán utána megy. Ahogy meg a fák között mennek... többször aggódtam értük, hogy leesnek, persze teljesen értelmetlenül, meg se imbolyogtak.
Annyira feldobódva jöttünk vissza. Életünk egyik legjobb napja!

comments