2012. május 19., szombat

Napló, 2012. május 19.

A mai nap egyedül ébredtünk a bungalowban, aminek nagyon örültünk. Megkerestük Tassot, akinél fizettünk is volna négy éjszakát, de a csóka nagyon jófej volt. Azt mondta, hogy csak három éjszakát számol fel, mert az eslőnél csak éjjel érkeztünk. Hát ilyet sem nagyon pipáltunk még. Nagyon nem volt kedvünk pakolni, mert azt hittük végre lesz most két olyan hetünk, amikor  nem kell hátizsákban élnünk. El is halasztottuk ezt a kis mókát egy időre, és kimentünk a reptérre, hogy megérdeklődjük, hogy mikor megy repülő tovább északra, és hogy mennyi, meg vennénk ám jegyet is. A repteret Zsuzsi nem részletezte, úgyhogy én most behozom. Majdhogy nem Balu kapitány kalandjai a dolog, annyi a különbség, hogy nem hidroplán van, hanem van rendes leszállópálya. A  rendeset persze nagyon idézőjelesen kell érteni, azt jelenti, hogy van egy hosszú vonal, amin le van nyírva a fű, van egy széljelző árbóc egy beton viskó (iroda) és egy nád viskó (váró) valamint egy fából tákolt mobil lépcső.

A repülő is ennek megfelelően egy kis kétmotoros gép. Én teljesen rá voltam izgulva, hogy ilyennel megyünk. Na, a repteres jegyvásárlás is ugyanolyan Vanuatus volt, mint minden más itt. Kérdeztük a csókát, hogy mikor megy gép, mondta, hogy minden csütörtökön. Mondtuk, hogy akkor meg is vennnénk, két hét múlvára. Mondta, hogy na ezt nem most kéne, hanem majd hétfőn. Mi már húztuk volna fel a szemöldökünket (hétfőn nincs gép, és amikor nincs gép, nincs reptéren senki), amikor mondja a csóka, hogy akkor megy a szállásunkra és hozza a jegyet.  Házhozszállít! :)
Visszamentünk a szállásra, összepakoltunk, Zsuzsi már eléggé rá volt pörögve, hogy menjünk, ki is kaptam, mert én meg már elég ráérős voltam. El is indultunk a jó kis szállásunkra, amit csak mindenki úgy emlegetett, hogy fent. A fent az kb egy 6 méteres szintkülönbséget jelentett egy kókuszerdőn keresztül.

Melanie már várt minket. Leültünk, beszélgettünk egy kicsit, megmutatták a szobánkat, ami nagyon pöpec.

Ez egy  tradicionális ház, amit egy ausztrál pár épített, Justin és Stephanie, az ő nevük kábé minden ötödik történetben szerepelt. A lényeg, hogy ők már többször jártak itt, sőt van amikor négy hónapot maradnak. Justin felhúzta ezt a kis házat, amiben ők vannak, amikor itt vannak, és Viliék kiadhatják, amikor nincsennek. Nagyon jót beszélgettünk, viszont lassan el is akatunk indulni, főleg Zsuzsi, benne volt a mozgáskényszer :) A célunk Rachel (az antopológus csaj) által említett Rovo bay volt, ami az itteni sziget közigazgatási központja. Ez mondjuk azért vicces, mert ott nem lakik senki, csak van egy piac kéthetente pénteken (hehe) valamint egy bank hétköznap, és esetleg más kormányzati épület is. Arra persze csak az út közben jöttünk rá, hogy nem biztos, hogy legjobb dolog szombaton meglátogatni egy olyan települést, ahol nem laknak, csak kormányzati épületek vannak. No persze ez nem volt nagy baj, mert gyönyörű tájon haladtunk végig.

És akkor a táj mellett meg kell jegyezni az embereket. Egyszerűen nagyon durva, hogy mindenki előre köszön. Az egyik néni megállt velünk beszélgetni, kérdeztük, hogy mit visz, mondta narancs, kérünk-e. Egy másik helyen megismerkedtünk Elikkel, és a családjával, akik össze is gyültek egy fényképre.

Ahogy hagytuk el a falut még 50 méterről is hallottuk, ahogy a lányok még mindig hatalamasakat röhögtek a képeken amiket persze megmutattunk. Aztán a fiuk is megmutatták, hogy ők sem komorak. Zsuzsi folyamatosan azt ismételgette, hogy ő még nem hallott fiukat úgy kuncogni, mint mikor elmentünk mellettük. Nagyon rendezett faluk mellett is elmentünk, és több helyen láttunk templomot is.

Mikor odaértünk Rovo öbölbe, megnéztük az épületket kívülről, aztán elindultunk vissza.

Útközben egy kisgyerek hozzánkcsapódott, és a kérdezte, hogy nem akarunk-e pénzt adni neki. Ez volt az egyetlen ilyen tapasztalatunk eddig, és kicsit meg is lepődtünk. Aztán meséltem Zsuzsinak, hogy amikor Bogláron voltam kicsi, mindig kimentem a kirakodóvásárba, aztán ott kuncsorogtam a cserepeseknél, hogy adjanak valami vásárfiát a kerámiákból. Mondjuk nem pont ugyanaz, mint pénzt kérni, de én ezt gyerek dolognak könyveltem el.
Visszafele pont arra jött egy Toyota pickup aminek felkéredzketünk a platójára, azzal jöttünk vissza. Mondjuk ez 1000 Vatuba került, ami nagyon nem olcsó, de kiderült, hogy az üzemanyag nagyon drága itt. Ők azt mondják, hogy a szállítás miatt, de ez nyilván bődületes hülyeség, mert mi sem Pozsonyból hozzuk a benzint...

Mikor visszaértünk Zsuzsi már rendben volt, azt mondta, azt csinálhatunk, amit én szeretnék, ekkor meg rám jött a mehetnék, így elmentünk úszni egyet. Eléggé rá voltunk izgulva erre a dugong témára, de megint nem sikerült látni és már kezdett is késő lenni. Visszamentünk és lefürödtünk. A WC pottyantós, de rendes műanyag deszka van, a fürdő viszont egy lavór tele vízzel és azt kell egy magasan lévő zacskóba belemerni, a zacsesz végén meg van egy zuhanyrózsa.
Mire megfürödtünk megjött Vili öt! hallal, amit szigonnyal lőtt (Justin ajándéka súllyal, békatalppal) és neki is álltun (mi is) vacsit csinálni. A tűzhely az fával rakott és mellette a gyékényen ülnek. A hal kókusztejben főtt és igen finom volt. Mellé taro gyökeret ettünk, ez felejthető, de tápláló. Melanie mindig nagyon kedvesen elmondja a dolgokat, hogy például helyi kajákat fogunk enni és ne számítsunk semmi nagy dologra, vagy hogy ők csomószor kézzel esznek. A gyerekek közben egy 2006-os VB fociújságot lapozgattak végig és kérdezgették, hogy hol van mondjuk Ukrajna. Nem mondom, örültem volna, ha mondjuk kijutottunk volna a VB-re és meg tudom nekik mutatni, hogy igen, ez a csapatunk. A család egyébként a következőkből áll: Vili apuka, Melani anyuka, Joe Vili öccse, Jocelin Joe jegyesse, Elison (11), Larry (10), Julie (3), Watson (4 hónap). Watson Justin és Stephanie családneve, csak hogy érezzétek itt a dologokat :). A beszélgetés egyébként nagyon nehézkes, mert az ember sose tudja, hogy mit tudnak és mit nem. Joe például kérdezte, hogy van-e nemzeti piánk. Elkezdtük kézzel lábbal leírni a páleszt, de nem nagyon tudtuk, hogy kéne. Aztán pár perc mulva kiderült, hogy Joe egy tengerjárón dolgozott a bárban... Máskor meg el kellett magyaráznunk olyan dolgokat, mint, hogy saláta.
Amikor a gyerekek elmentek aludni mi is elköszöntünk és a kis fejlámpánkkal elmentünk aludni.