2012. május 16., szerda

Párhuzamos történelem


Amikor az ember olvas egy nép történelméről, majd késöbb saját szemével látja az országot kétségtelenül levon következtetéseket, kliséket. A szerbek azért olyan erőszakosak a kosárlabdában, mert sokat kellett háborúzniuk, a svédek azért olyan hidegek, mert messzi elhatárolt területeken laktak egymástól, stb-stb. Amikor az ember Vanuatu történelméről olvas, nem következtetéseket von le. Folyton megáll, felnéz, és felkiállt: de hát ez most is így van! A szokások, a családról alkotott kép vagy a fehérekhez való viszony ugyanolyan, mint amilyet a történelemkönyv megjelenít.



 Hogy milyen a mai Vanuatu? Kezdem egy kis emberi történettel aztán mesélek majd milyen a család, a nagycsalád, a klán és a klánfőnök. Kezdjük rögtön egy kis sokkterápiával: az itteni családunk két fiának felnőtté avatási ceremóniájával. Az itteni ballagás :). Elison és Larry a család két idősebb fiúja, és két-három év múlva fognak „felnőni”, azaz 13-14 évesek lesznek. 



Ez azt jelenti, hogy ekkor lesz a metélésük, amit a kórházban orvos végez el. Ez így még rendben is volna, láttunk ilyet már kaukázusi embereknél is. Node, ahogy zajlik: A gyerkeket egy előre meg nem beszélt éjjel, a nagybácsik elrabolják a házból, és elhurcolják a fiúkat a kórházba. A metélés után a falu többi hasonló korú fiújával együtt Elison és Larryt elviszik egy elkerített területre, itt van egy kis ház és egy kert, ahol kábé egy hónapot fognak majd tölteni, amíg be nem gyógyul a sebük. Ez alatt a szülők nem mehetnek  a közelükbe, hisz éppen tapun vannak. Ha egy gyerek esetleg megszökik, vagy az apjuk a közelükbe megy, a nagybácsik botokkal megverik. Az elmesélés alapján nagyon, véresre. Ez alatt az idősebb, már metélt fiútestvérek etetik, gondozzák a gyerekeket, testüket, sebüket olajjal kenik. Amikor letellik az egy hónap a gyerekeket kifestik színesre: fekete, vörös csíkokat festenek az arcukra, és egy X-et a hátukra. Ekkor hajnalban a faluban megfújnak egy kagylókürtöt és mindenki lemegy a tengerpartra. Itt a gyerekeknek spurizniuk kell a tengerbe, ahogy bírnak, úgy hogy a két oldalt a nagybátyjaik állnak, akik hatalmasakat csapnak bambusszal a hátukra, fejükre. Ha a gyerekek beértek a vízbe, akkor már megmenekültek. A tengerben lévő képletes megtisztulás után erősebbre kötik a családi kötelékeket az ajándékozási ceremóniával. A fiúk felállnak egy sorba, és velük szembe felállnak a fiúk lánytestvérei. A fiúk ajándékokat, főleg kézzel szövött gyékényeket vágnak a csajoknak, ezt is erőből, ahogy bírják. Amikor majd házasodni fognak a fiúk, a lánytestvérei ezeket az ajándékokat adják nászajándékba a testvérüknek, de az egy külön story. Az ajándékozás után átmennek az emberek a nakamalra (ez a főtér) és most a nagybácsiknak kell végigfutnia az ütősor között, ahol a fiúk apjai csapnak rá a nagybácsikra. A szóbeli leírások szerint a bambusz darabjai belefúródnak a hátukba és minden csupa vér. Eddigre a metélt fiúk hivatalosan férfiakká váltak. A szertartást egy hatalmas vacsi zárja, fiúnként két ökörrel, egy disznóval, bár persze kinek hogy. Mi ezt a storyt az elutazásunk napján hallottunk, és ledöbbenve hallgattuk, mert hát a fiúk az Amerikai ninja négyet nézik DVD-n, és tudják ki Messi, mégis lelkesen mesélték, hogy már csak pár év és jön a metélés. Két és fél hét után pedig már azt hittük, hogy eléggé sejtjük, hogy mi a vad bennük, és mi a civilizált – jobb híján ezekkel a klisés szavakkal kell éljek.


Az első napokban még a családi viszonyokat sem tudtuk összerakni. Mindenki testvér vagy apa volt, aminek persze nem volt semmi értelme számunkra. Aztán  kiderült, hogy ha valaki unokatestvéred, az nem az unokatestvéred, hanem a testvéred. Az ő szülei az apád és az anyád. Ennek alapján elképzelhető, hogy a kiscsalád fogalma itt nem ismert. Ezt jól mutatja, hogy a családunkban lévő négy hónapos gyereket a jövő héten örökbe fogják adni egy unokatestvér (testvér :) párnak, akiknek nincs gyereke. Vagy például az anyánk hugának férje meghalt, a hug a fővárosban van. Amíg vissza nem jön, anyánk vigyáz a két gyerekre fél időben, a másik fél időben pedig a meghalt férj öccse. A gyerekek ennek megfelelően úgy mennek balra jobbra a családok között, mintha mindenhol otthon lennének.


A családnál eggyel nagyobb közösségi forma a klán. Jobban mondva, olyan nincs hogy klán, olyan van hogy család, de az a mi fogalmaink szerint kb húsz család. Egy ilyen közösségnek van egy főnöke, de őt nem úgy kell elképzelni, mint aki valamelyik bizarr Rejtő könyvből lépett volna ki. Nem király, sokkal inkább mediátor... elsimító. A főnöknek nem hatalma van, hanem inkább tisztelet övezi, és ha valami probléma, vitás ügy van, ő az aki segít megoldani. A tiszteletet pedig úgy vívják, ki, hogy sokat tesznek a közösségükért. No persze csak úgy lehetsz főnök, ha apád is főnök volt. A főnök szerepe a gyűléseken fontos, ott számít, hogy mit és hogyan mond. Mi három esetben láttuk főnökünket „dolgozni”.



Az egyik esetben a füves repteret akarták odébbtenni, mert pár éve kiöntött a tenger, így beljebb akarja a kis közösség vinni a repteret. Ehhez az Air Vanuatu adott pénzt, viszont most ki kell vágni egy adag erdőt és van pár család akinek ott van földje. A gyűlésen azt beszélték, hogy kéne a pénzt elosztani, ki mennyit kap, és ki mit dolgozik. A helyi nyelven volt, így nem értettük mit mondanak, de nők és férfiak is közbeszóltak; nyugodtabban ment, mint bármelyik lakógyűlésen és hát a végén tapsoltak, így gondoljuk jól sikerült.
A másik esetben anyánknak volt egy kis összetűzése a szüleivel (az ő szava járása szerint no no, not a dispute, we just crossed). A családi gyűlésen, ahol kb 30-an voltak, főnökünk irányításával többen beszédet tartottak, majd a végén anyánk egy gyékényszőnyeget adott át az édesapjának bocsánat kérésként, majd a két család minden tagja kezet fogott egymással.


A harmadik esetben főnökünk hat másik főnökkel együtt a sziget közigazgatási falujában lévő bíróságon volt. A szomszéd szigetről van egy csóka, aki szerint több földterület hozzá tartozik. Főnökünk, apánk, képviselte az ő faluját a bíróságon. Mondjuk ne úgy képzeljük a bíróságot, mint nálunk: itélettel, végzéssel. Mikor kérdeztem milyen volt, azt mondta: mondott hasznos tanácsokat a bíró :)
Mind a három példából látszik, hogy a főnöknek nem hatalma van, hanem inkább befolyása és felelőssége.  Ezt így láttuk, tapasztaltuk. Aztán egyszer csak megint hallottunk olyan történetet, hogy csak pislogtunk: Főnökünk apja egy nagy-nagy főnök volt. Állítólag mikor ment az utcán, mindenki leült előtte, és addig nem szabadott felállni, míg el nem ment mellettük. Na most őt harminc évvel ezelőtt valószínűleg a sámán mérgezte meg. Anyánk szerint azért, mert már nagyon befolyásos volt, és irigyek voltak rá. A mérgezést onnan tudják, hogy jött egy halottkém Port Villából, kiásták a tetemet, boncolták, majd megállapították, hogy mérgező levelek voltak a gyomrában. Mikor kérdeztük, hogy ok, és mi lett a sámánnal, azt a választ kaptuk: sosem ismertbe be, így semmi. Máshogy ment itt az élet na, de azért mostanra se nagyon változott meg minden.


Ami talán a legjobban változott az a háborúskodás. Ezeket a csupa szív embereket látva számunkra rettenetesen nehéz felfogni, hogyan lehet, hogy az itteni klánok ölték egymást. Persze, most is van földvita (lásd fent), de ez semmi ahhoz képest hogy mi volt itt korábban. Csak hogy tisztázzuk a képet megint mondok pár részletet. Egy-egy kisebb terület külön nyelvet beszél. Ez azt jelenti, hogy a kis 82 szigetes Vanuatun, ahol a fehér emberek betegségei elött is max egy millió ember élt (ez csökkent le kb. 150 ezerre), több nyelv volt, mint egész Európában. Kb 120. A kis egymás mellett élő közösségek véres háborút folytattak egymással. Nem csatákat vívtak, hanem rajtaütésszerűen megtámadtak egy szomszéd közösséget, elvittek onnan egy minél magasabb státuszú személyt, majd felvagdosták, a szövetséges falvakba küldtek egy-két darabot ajándéknak, a maradékot meg megették. Tényleg! A misszionáriusok próbáltak ezen változtatni, de különböző okokból őket is megették. Aztán küldött az egyház szamoai szerzeteseket, de a polinézek nem melanézek, nem volt semmmilyen társadalmi rangjuk, így őket is megették. Nehéz elhinni ezekről a békés emberekről, most még hangos szót is alig hallunk...
Talán a háborúzás hiánya legszembetűnőbb változás, és igen, persze, ezen kívül is változik, de komolyan mondom olyan, mintha a történelem csak ismételgetné magát. Vagy még inkább olyan mintha ugyanaz történne újra és újra. Mondok egy példát. Az amerikai polgárháború idején annnyira felment a gyapot ára, hogy az ausztrálok Vanuatu területére (akkor még Új-Hebridák) is elnéztek munkásokért. Ez akkoriban félig kvázi rabszolgakereskedést jelentett: sokszor raboltak el embereket, vagy a törzsfőnök adta el őket, stb. Ugyanakkor csomó esetben a helyiek kiváncsiak is voltak, hogy milyen lehet az úszó házakon, vagy egyszerűen csak ki akartak törni az adott társadalmon belüli alacsonyabb státuszukból. Történetek mesélik el, hogy éjjel lámpásokkal hívták a potenciális munkásokat a hajóra. Így még ha a főnökök nemet is mondtak a  fehér hajcsároknak, éjjel a fiatalok a fény után úsztak ki a hajóhoz. Persze olyan történet is van, hogy azt mondták, hogy egy már halott ősük van a hajón, nézzék meg. Aztán mikor felmentek a bennszülöttek a hajóra, a fehérek elhajóztak egy fél klánnal. 


Ok, de azért most koncentráljunk egy kicsit a történet pozitívabb részére. A gyapot árának esésével, illetve amikor lejárt a vanuatui munkások kb öt éves szerződése tömegével tértek vissza vanuatuiak a saját klánjukhoz (azt most hagyjuk, hogy akiket véletlenül rossz helyen raktak ki, azokat minimum megölte a másik törzs). Ezek az emberek olyan eszközöket hoztak haza, mint fém edény, amiben főzni lehtett, fém szerszámok, amelyek meggyorsították a földeken való munkát és persze muskétákat. El lehet képzelni, hogy a társadalmi rendet is hogy megbontotta, hogy egy relatíve fiatal gyerek sokkal gazdagabban jött vissza, mint a törzsfőnök.
Hogy mi a helyzet most? Egy itt dolgozó antropológus azt figyeli, hogyan változnak az emberek miután kimennek egy idényre gyümölcsöt szedni Ausztráliába vagy Új-Zélandra. Évente kb 150 ember juthat ki, férfiak, nők is. A kis szigeten majdnem mindenki menni akar, az ott keresett pénz nagyon jól jön otthon. Van aki úgy mesélt róla: soha nem gondoltam volna, hogy a lábamat a fehér ember földjére teszem. Persze ott nem tartják őket a legjobban, de a mostani panaszok csak olyanok, hogy nem veszik őket emberszámba, nem beszélgetnek velük, stb. És mit vesznek a pénzből? Cementet, hogy betonházat tudjanak építeni, biciklit a gyereknek, és legfőképp ebből fizetik a nem kevés gimnáziumi tanulmányi díjat a gyerekeknek. Mi történik a társadalommal? A helyzet most is ugyanaz. Alacsonyabb társadalmú rangú gazdagabban tér vissza és ez azért furi most is. Főnökünk és felesége például még nem tudott kijutni, és ez anyagilag is meglátszik rajtuk. Ha minden jól megy idén, mondják. Az anyagi hatáson kívül ott vannak más hatások is. Kevésbé lesznek fontosak a hagyományok, szétszakadnak családok, betör az alkohol, stb. Nem érdekes? Olyan, mintha alig történt volna valami, egy törikönyv másfél évszázaddal ezelőttről szóló megállapításai most is ugyanúgy igaznak csengenek ha kinéz az ember a vanuati utcára.


A párhuzamos történelem borzasztó érdekes, hisz úgy néz ki maga a változás állandó. Sok minden megmaradt, de jól láthatóan közben változik Vanuatu. Mi veszik el, mi marad meg? Minek kéne megmaradnia? Persze mi is autót kívánunk minden vanuatuinak a kis szigeteken is, hogy el tudjanak menni a három órányi gyaloglásra lévő szomszéd faluba. Másrészről azt is kívánjuk, hogy maradjon főnökük, aki gyűléseken arról beszél, hogy ne sértsük meg a szüleinket. De legeslegfőképp azt szeretnénk, hogy a kis szigeteken élő vanuatiak ugyanolyan boldogok, elégedettek  és kedvesek legyenek mint amilyenek most. Hisz a világnak ez a helye egy sziget... nem csak szó szerint. 


comments