2012. május 26., szombat

Napló, 2012. május 26.


A mai nap progija, hogy elgyaloglunk Nikaurába, ami a sziget túloldala. Kb 7 kilomisi, és a helyiek szerint kb 3 óra. Nekünk ez elsőre kicsit soknak tűnt, de  gondoltuk sebaj, majd max elöbb érünk oda. Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy miért caflatunk három órát a túlpartra. A válasz, hogy Nikaurában van egy tengeri védett övezet. Állítólag nagyon jó ott a snorkelzési lehetőség. (esküszöm ki kéne erre valami rendes magyar szót találni, mert a pipás merülés kicsit körülményes).  Nem nagyon tudtuk, hogy mi legyen Mariusszal meg Annával, mivel eredetileg ketten akartunk odamenni. De végül mivel tegnap is tök jó fejek voltak, szóltunk nekik, hogy ha van kedvük jöjjenek. Nem is bántuk meg, teljesen jó fejek voltak. Marius Új-Kaledónián (ez Vanuatutól egy kicsit délebbre levő francia sziget) dolgozott. Egész pontosan garnéla farmon végzett kutatást, ugyanis biológus. Leírom, hogy tudjátok, bármikor hasznos lehet. A lényeg, hogy a rákokat farmokon tenyésztik, ezt mondjuk én rögtön nem tudtam. Annyi rákot eszünk mi emberek, amennyit  nem tud az óceán sem kitermelni, ezért vannak a farmok. Itt most a garnélákról van szó. Az angolban van a prawn meg a garnéla, a kettő az full ugyanaz az állat, csak a prawn az kisebb. A tenyésztett rákok állatplanktonokat (zooplankton) esznek, azok meg növényi planktonokat. A ráktermesztés úgy zajlik, hogy etetik a vizet, majd miután túlszaporodik a zooplankton ki kell burítani a vizet. Marius azt nézte, hogy a fény megfelelő kezelésével be lehet-e állítani azt, hogy pont annyi növényi plankton legyen, amennyi annyi állati planktont tart el, ami pont jó a rákoknak, de nem lesz túlszennyezett. Abba lehet hagyni az izgulást, lehet. A mondandóm lényege, hogy érdekes emberekkel voltunk az úton.
Az út maga is nagyon jó volt, tényleg hihetetlen, hogy az embert megállítják útközben, hogy kik vagyunk, mit csinálunk erre. Van aki kísért is minket egy ideig, mert egyirányba mentünk. Az egyik srác pl Niakurából költözött Lamenhez közel, mert az anyja nővér az itteni kórházban. A kórház az mondjuk három kisebb ház, röntgen sincs, ha valakinek törése van, akkor már megy is Villába. Szülést, meg egyszerűbb dolgokat viszont lerendeznek.



Amikor kisebb területekhez érkeztünk, akkor ott már tényleg nagyon durván kedvesek voltak az emberek. Ezt úgy kell elképzelni, hogy kb 3 darab hatvan év körüli bácsi feláll és odajön hozzánk és kezet nyújt. Megkérdezik, merre, mennyit maradunk, stb. A gyerekek közül van olyan aki megijedt tőlünk. Elkezdett sírni, és szó szerint bebújt az anyjának a szoknyája alá, az anyja meg kuncogott nagyon. Nem hiszem, hogy túl sok fehér embert láttak. Itt már okosabbak voltunk, és kiosztottunk pár füzetet meg színes tollat, amiket még Villából hoztunk. Nagyon örültek nekik.



Az utunk nem volt adrenalin fröccstől mentes. Az egyik nagy esemény volt, egy kb 7-8 méter hosszú lián az egyik fán, amin lengedeztünk egy kicsit.




Marius volt az első, aki kipróbálta, aztán én. Kicsit lengtem, aztán átadtam Zsuzsinak. Nagyon vicces volt, de gondoltam, ha már itt vagyunk, és ennyire jól éreztem magam a vízesés mögött Új-Zélandon, akkor megintt kell valami hülyeséget csinálnom. Szóval fel is másztam egy kicsit a fára, és ahogy csak lehet belendítettem magam. Ennek az lett persze a vége, hogy amikor a túloldalt voltam leszakadt az egész, pont mint egy rajzfilmen, és kb egy, max másfél métert estem le egyenesen a dzsindzsásba, a hátamra. Nem lett semmi bajom, sőt jót szórakoztunk rajta, miután felálltam. Rájöttem azért üvölt Tarzan, mert ha esetleg leesel minden levegő bennakad a tüdődben, az meg sz*r :)
A másik eset szerintem sokkal félelmetesebb volt. Ahogy mentünk az úton Ana mögött nem többel mint egy méter becsapódott a kókuszdió. Ez így viccesnek hangzik, de ez nem a Tom és Jerry, és a kőkemény kókusz kb 10 méter magasról esett le. Nem tudom Vanuatun hogy van, de azt tudom, hogy Fijin egy rája öli meg a második legtöbb embert minden évben. Az első hely a kókuszé. Minden esetre túlélte Ana, de elég durva volt.



A táj is fantasztikus volt, mellettünk volt egy Lopevi nevű vulkán, gyöngyörű kék tengerpartok mellett haladtunk el, valamint a flóra és a fauna is kiváló volt.








Amikor valóban három óra alatt odaértünk épp egy köteg bambuszt cipelő embert fényképeztem le, majd meg is szólított minket. Kérdeztük merre van a tengeri védett övezet, mondta, hogy már túljöttünk egy kicsit, de semmi gond, mert pont ő az ottani halőr :) Vissza is sétáltunk valamennyit, majd mutatta, hogy hol menjünk be. Kb 100 méteren keresztül kellett úgy úszni, hogy egy hatalmas korallmező fölötti 50 centis vízben kellett úszni, nagyon vigyázva, hogy a hasunkat ne karcolja halálra a korall. Már mind azt hittük, hogy ilyen lesz az egész. Aztán egyszer csak elértünk egy medencéhez és fantasztikus volt. Egy az egyben, mintha egy akváriuba lettünk volna, én még ilyen helyen nem voltam. Egyrészt nagyon sok, másrészt nagyon nagy, harmadrészt pedig nagyon sokfajta hal volt. És mindehez az is hozzátartozik, hogy abszolút nem féltek tőlünk, sőt időnként meg is vizslattak minket. Nehéz ennél jobban cifrázni, teljesen mint egy akvárium....Nagy élmények közé tartoznak: hatalmas vitorláshalak, languszta, vörös nagyszemű halak. Én nagyon elgondolkoztam az egészen. Vanuatu ugye az óceán közepén van. Lamenen kb csak 300-an laknak, és itt nincs ipari halászat, horgászat, mindenki csak annyi halat fog, amennyit megeszik. Ennek ellenére még ott is sokkal kevesebb hal volt, mint itt Nikaurán, és azzal meg nem is akarom összehasonlítani, mint ami az Adrián van. Durva, hogy mennyire „kimerítjük” a természeti erőforrásokat.
Az úszkálás után ismét át kellett kelnünk az alacsony korallos részen, és most még alacsonabb volt a víz. Időnként fel kellett állni, és gyalog menni a halott korallokon. Nem viccelek, ahogy a korallok a súlyom alatt beszakadtak, időnként sípcsontközépig belesűllyedtem a korallba. Nagyon sajnáltam a dolgot, még úgy is, hogy azok már halott korallok voltak.
Csókánk (Robert) mellé jött egy másik, és miután átöltöztünk, megnéztük a bungalowt, ahova még egy éve is lehetett jönni túristaként. Ez mára bezárt és benőtte a gaz.



Nagyon kedvesek voltak mind a ketten. Úgy gondoltuk, hogy adunk nekik valamennyi pénzt mármint a védett területhez, mint egy önkéntes belépő. Eredetileg mielött jöttünk volna, gondolkodtunk azon is, hogy hátha lesz itt is önkénteskedési lehetőség a rezervátumban, de a rezervátum az itt úgy működik, hogy Robert és haverja figyel rá és kész, így nem sok munkánk lett volna, ha idejövünk :)
Visszafelé még egy vicces dolgot vettünk észre. Azt már írtuk, hogy az üzemanyag nagyon drága és hát észrevettük, hogyan küldenek egymásnak csomagokat az emberek. Figyeljétek a feliratot a jobb oldali kosáron:




Este eléggé fáradtan értünk haza. Szerencsére már kész volt a vacsi. Ami taro volt, úgyszintén egy györkérféle. Egyikőnknek sem izlett, de táplálónak tápláló. Szerintem nagy karácsony lehetett Viliéknél azzal, hogy négy vendégük volt, és ennek köszönhető, hogy ma is volt áram. Nem fogjátok elhinni mit láttunk. A Super love másodszorra is hatalmas élmény.
comments