2012. május 31., csütörtök

Napló, 2012. május 31.

A mai  reggelt azzal kezdtük, hogy jártunk egy kis canossát, hogy hát bocsi, meg minden. Nagyon nem kellett, mert Melanie röhögött, hogy hát igen, mindenkin látta, hogy a mostani kava erős volt. Azt mondta, van ilyen, mert van amikor erősebb, van amikor gyengébb. Mi abszolút nem éreztük bűnösnek magunkat, nem ittunk többet, mint eddig, de még mindíg zavart minket, hogy az utolsó este így végződött.
Délután egy harminckor volt a „check-in”, ami azt jelenti, hogy nem baj, ha kettőkor kint vagy. Szóval, volt még időnk tevékenykedni. Ez egész pontosan azt jelentette, hogy lementünk kicsit sétálni. Nagyon fájdalmas volt a dolog. A faluban már több embert ismertünk, minket meg nyilván majdnem mindenki vágott már, hogy kik vagyunk. No persze csak innen. Ezt azért mondom, mert ma érkezik a Big Sista, megy Villába, és emiatt az egész szigetről jönnek ide. Meg is szólított minket egy srác, akivel elbeszélgettünk. Jó hosszan ültünk kint vele a mólónál, majd ellátogattunk a tegnapi katasztrófa helyszínére.

Több mint két hét után újra minden dolgunkat be kellett nyomni egy hátizsákba, hát egy kicsit sem örültünk neki. Kiültünk még beszélgetni Melanival. Komolyan mondom a kutyától kezdve Julieig mindenki érezte, hogy megyünk. Julie folyamatosan jött oda játszani, és vagy ötször kérte mindkettőnktől az „ez elment vadászni, ez meglőtte” játékot. A kutya meg ráfeküdt a hátizsákra. Melanieval való beszélgetés nagyon érdekes volt. Most mesélte el, az itteni „ballagást”, amit a vanuatus cikkben írtam, valamint elmondta a temetés procedúráját, hát az sem egyszerű, nőként mondjuk nem jössz ki a házból egy hónapig. Vili sajnos nem volt itt, mert a parlamentből az epii kerületi képviselők a szigetre jöttek, állítólag az 1980-as parlament felállása óta először. Vili volt a moderátor a beszélgetésen, ahol a helyiek kérdezhettek. Idén választás lesz, erre fel a nagy cécó. Mi nagyon vártuk, hogy jöjjön, de sajnos el kellett búcsúznunk. Melanie elsírta magát a búcsúzáskor, mi borzasztóan meg voltunk hatódva. Nagyon nem volt egyszerű.

Amikor mentünk a faluban, találkoztunk Vili anyjával, meg Julie is odaszaladt. Már az úton voltunk, amikor jött pick uppal a repteres csóka (ő a becsekk, security, torony egyszemélyben, duty free nincs) és mondta, hogy pattanjunk a platóra. Miközben robogtunk Elisont is elintegettük. Az utolsó pillanatig vártunk Vilire, de sajnos nem ért ki.
Borzasztó szomorúak voltunk, hogy el kell mennünk...
Az elbúcsúzásunk Epitől fantasztikus volt. Én nagyon rá voltam izgulva a kisrepülőre, tiszta Balu kapitány a dolog. Mutatok pár képet, aztán azt hiszem nem kell leírni, miért tetszett ennyire

A szél rendesen dobálja itt a gépet, Zsuzsinak fel is keveredett a hasa. Külön élmény volt, hogy még két helyen megálltunk, mert Ambrymon és Malekulán is megállt a gép felvenni és letenni utasokat. Nagyon vicces végignézni egy leszállást, hogy teljesen belát az ember a cockpitbe. A gépen főleg gimisek utaztak balra-jobbra, mert ugye sulikezdés van.
Amikor megérkzetünk Santoba konstatáltuk, hogy városban vagyunk. Egész pontosan Espirito Santo a sziget és Luganville a város. A szigetnek nagyon érdekes történelme van. Most nem térek ki minden részletre, de talán a legérdeksebb, hogy 1942-ben az amerikaik egy hatalmas bázist hoztak itt létre. Egy hónap alatt felhúztak négy repteret, folyamatosan 100.000 embert államásoztattak itt és kb 400.000 ember utazott át a szigeten. Ez nyilván nem charter nyaralás volt, hanem ez volt az egyik logasztikai központ a japánok elleni küzdelemben. Ennyi amerikai egy 150.000 fős országban, el lehet képzelni milyen hatása volt. Rengeteg jó kis story van, az egyik legismertebb, hogy amikor az amcsik a nyertes háború után elhagyták a szigetet el akarták adni a felszereléseket nagyon jutányos áron a helyieknek (franciák és angolok voltak): dzsipeket, markológépek, sütő, furógép, amit el tudsz képzelni. Az emberi gyarlóság odáig vezetett, hogy a helyi fehérek azt mondták, hogy nem fizetnek semmit, arra számítva, hogy az amcsik odaadnak mindent. Na, az lett a vége, hogy az amcsik napokon keresztül gurították, dobáltak be mindent a vízbe. Most is rengeteg minden van tengerfenéken, a hely neve Million Dollar Point.
Ott tartottam, hogy a reptéren odajött egy taxis gyerek hozzánk, hogy bevinne minket, szállást is mondott olcsót. Nem is volt vele semmi gond. Rácuppantunk volna az internetre, de pont ma az egész szigeten elment a net.
A másik fontos dolog volt, hogy elintézzük, ami miatt idejöttünk, ami pedig nem más, mint egy fantasztikus búvárkodás. A részleteket holnap elmondom, most elég annyi, hogy megyünk.
A vacsorát a helyi piacon fogyasztttuk el, az itteni marha kiíváló, így egy steakre neveztünk be.  Ez mondjuk itt egy klopfolt rostélyos, de finomnak finom és olcsó is. Én a helyi csilit rátettem, csuklottam... A csili kulináris érdekssége, hogy savanított csili volt, és az üvegbe több gyömbért tettek, amitől nagyon jó íze lett az erőspaprikának. Zsuzsival nagyon nagyokat röhögtünk azon, hogy amint felvágtuk a húst, mind a ketten letettük a kést. Rég voltunk már civilizációban, na :)
Este a szállásunk elött valami folklór fesztivál lehetett mert fűszoknyás csókák táncoltak. A vicces az volt, hogy kb másfél órán keresztül ugyanarra a zenére. Egy csóka pénzt gyűjtött. Néha megállt a zenekar, és addig nem indult újra, amíg nem dobtak be pénzt. A pénzbedobó hatalmas tapsot kapott