2012. október 26., péntek

Napló, 2012. október 26.

Ma nagy nap van, megyünk az alaptáborba. Illetve, ha az olyan egyszerű lenne. Most 4900-on vagyunk, és innen megyünk az 5100-on lévő Gorak Shipbe, ott lepakoljuk a csomagokat (nem mintha sokat cipelnénk a hordárok miatt, kívéve talán Andrist, aki hol egy 3100-on vásárolt mangólét, hol egy újabb obiektívet talált a táskájában a kaptatók után) és megyünk tovább az alaptáborba, majd Gorak Shipre vissza csicsizni. A reggel elég hideg volt, még a síkesztyűn át is fázott a kezünk. Egy kis nepali egyenes után jött egy emelkedő, mutatom:

Nem mondom, itt már kapkodtuk a levegőt. Egyébként az egésznek egy trükkje van, hogy nagyon lassan menjen az ember, mert minden erőlködéstől egyre nehezebb lesz lélegezni. Az erőlködést mondjuk relatíve nehéz elkerülni egy emelkedőn. Viszonylagosan gyorsan értünk oda Gorak Shipre és be is huppantunk a menedékházba kicsit pihegni.

Mellettünk ült egy kanadai nő, és mint ahogy egy idő után kiderült, a vízpart mellett van egy kecójuk, ahonnan lehet orkákat nézni. Meg is hívott minket, és szerencsétlen nagyon meg fog lepődni, amikor elmegyünk, de most már bánhajta.
Emil eddig jött, és azt mondta, hogy ő inkább itt marad, Andris viszont a sírból jött vissza (nemsokára Halloween ugye), és ő meg ha nem is majd kicsattant az egészségtől, de azt mondta, hogy ő jön tovább az alaptáborba. El is indultunk. Már egy ideje a Kumbu gleccser mellett mentünk, ami nem egy varázslatosan szép gleccser, mert törmelék borítja a tetejét, ennek viszont azért örülünk, mert így sokkal nehezebben olvad meg. Azért így is volt benne nem egy kisebb tó, ami már az olvadás nyoma.

Nézzétek egy darabig, mert Zsuzsinak is kellett egy kis idő, amig kinyögte, hogy jaaaa, hogy az az. Ja kérem szépen, aki Patagónia mélykékgleccsereihez szokott, annak ez már smafu :) A következő képet is sasoljátok, mert ott meg egy lavinát lehet kivenni, de erről van video is. A lavina egyébként gyönyörű volt.

Azt hiszem kb két órát caflattunk, és a végén rámentünk a gleccserre, amin magán van az alaptábor.

Most egy hosszabb fikázásba fogok kezdeni, szóval aki nem akarja végigolvasni, hogy miért rossz az alaptábor, az görgessen pont egy bekezdést. Szóval azt már tudtuk  előre, hogy az alaptáborból nem lehet látni magát az Everestet, szóval ez még rendben is lett volna. De a legdurvább, hogy még csak nem is az alaptáborban voltunk, hanem attól kb 20 percnyire. Jó, én megértem, hogyha épp a világ legmagasabb csúcsát akarod megmászni, te sem örülnél, hogy japán, kazah és magyar turisták fényképezik, hogy hova pisilsz, ez okaj, én sem engedném oda a sok turistát. De, azt már nagyon nem tudom megérteni, hogy miért nem lehetett egy nyomoronc táblát kitenni, hogy ez itt az alaptábor, oda ahova a turistákat parkoltatod. Nincs ott semmi, nem lehet ott látni semmit és még hideg is van :)
Na jó, ez a vége vicc volt, és a nem lehet látni semmit sem igaz, mert innen  lehet látni a Kumbu Icefallt, ami a Kumbu gleccsernek egy meredek folyása, ami az Everest mászás legveszélyesebb része. Ja, egyébként, még 3 alaptábor van innen, ez csak az első- És azt hiszem azt sem mondtam még, hogy 5300-on van.

A háttérben az igazi alaptábor
Zsuzsi lepisilte az alaptábort is, mint a Mt Blanc tetejét, borzasztó büszke vagyok a feleségemre :) Más tevékenységünk is volt még fent, amellett, hogy megpróbáltunk nem elcsúszni a jégen: Zsuzsi egy Boldog Szülinapot akart kirakni Petinek, a bátyjának, amit 3.26 másodperc alatt változtattunk BSZ-re.

Mivel már kezdtünk fázni elindultunk visszafele. Andrist is meg kellett volna pisiltetni, mert szerintem teledoppingolta magát, olyan energiával ment vissza. Zsuzsi jól bírta, én viszont megtapasztaltam a magashegyi részegséget, és most a costa ricai szendvics, a vanuati kava és a myanmari bétel után erről is beszámolok. Erre viszont senkit nem buzdítanék, hogy egyszer ki kell próbálni. Az érzés olyan, mint amikor az ember fél fokkal túl van a becsípett, de egy fokkal beljebb a részeg kategórián. Az a szédülés, amikor ha akarsz, tudsz egyenesen menni, csak ha nem figyelsz oda, akkor meg nem. Szóval tudok én egyenesen menni, csak lesz*rom. Mindehhez a legérdekebb az eufória volt, ami abszolút elfogott, hogy hát milyen szép is a világ. Ezt nehéz volt felismerni, mert valóban szép a világ, szóval ez az utóbbi hatás nem biztos. Özzsességében egy az egyben olyan, mint amikor 16 évesen a LeBarom nevű mérsékelten elegáns mulatóból (az úri közönség táncolt) ballagtam hazafelé a Zichy ligetben. Leszámítva, hogy itt nem bokrok voltak, hanem szakadékok. Ott sem, itt sem történt semmi, mert összeszorítottam a neuronjaimat.
Ki nem fogjátok találni mit csináltunk este: aludtunk, mert hogy igazán korán ágyba bújtunk, mert holnap hajnal négykor indulunk. Dinesh még el akarta magyarázni, hogy itt máshogy kel fel a nap, mint Tengbochén de röviden meggyőztem, hogy nem 5100-on kéne ütköztetni két héliocentrikus világképet, így négykor kelünk.