2012. október 9., kedd

Napló, 2012. október 9.


A mai nap ismét utazósos volt, szerencsére nem a szenvedős fajta, hanem az amikor az embert elkapja a jaj de jó utazni érzés. Ennek köze lehetett ahhoz, hogy vonaton és platós kocsin utaztunk, valamint annak, hogy remek társaságunk volt.
A nap azzal kezdődött, hogy elköszöntünk Mr Kid nénitől és elindultunk enni  egy shan tésztát reggelire. Azt kell, hogy mondjam, hogy nagyon jó volt, de mivel már egy ideje ezt esszük tudnék már örülni másnak is.
A vasútállomásra kiértünk, de mivel még volt idő a vonat indulásáig, újra bementem a citybe limeért és szotyiért, hogy legyenek finomságaink az útra.
Miután visszatértem a vasútállomásra, lehuppantam Zsuzsi mellé. Nem telt bele 5 perc, és az előttünk ülő csóka megszólított minket, aminek az lett a vége, hogy közel nyolc órát beszélgettünki vele. Mutatok is róla egy képet, hogy vizualizáljátok


A csóka, nagyon nehéz volt elhinni, de 82 éves volt, és Mohammed Alinak hívták és Mianmar 2 milliós muzulmán kissebségét erősítette. Nem is nagyon tudom, hogy tudnék-e 5nál több ennyire nyitott embert felsorolni, az eddigi életemből, de muzulmánt biztos, hogy egyet sem. A beszélgetés azzal vett egy számomra pozutív fordulatot, amikor rákérdeztem, hogy mit szól a Rakhain államban lévő felkeléshez (ez a terület Bangladesh mellett van és áprilisban nagyon kemény lázadások robbantottak ki a muzulmánok). Mohammed Ali erre azt mondta, hogy " nem tudják mit tesznek, és useless emberek".
Együtt szálltunk fel a vonatra, és a nagyon hosszú vonatutat végig beszélgettük (hét és fél óra 200km, de erről a félelemetes sebességről majd később). A beszélgetés témái érintették a vallást, politikát, gazdaságot és persze Magyarországot. Borzasztó sokat tanultunk ez alatt az út alatt, de számomra két dolog volt a legérdekesebb. Az egyik, hogy mennyire nyitottan állt a vallás témához, a másik, hogy mennyire pozitívan, már már rózsaszín ködben nyilatkozott Mianmar jövőjéről. Nézzük az elsőt. Én még szunnit sítát dícsérni nem hallottam, de Mohammed azt mondta, hogy a perzsák a legműveltebbek. Olyat is ritkán hallok, hogy ő mind a négy vallást tanulmányozta, és csak így mondhatja, hogy az iszlám az igaz tanítás. És végül az is teljesen megdöbbentett, hogy két éve volt a Kába kőnél és amikor a saját szemével látta ott az arabokat, kicsit sem tetszett neki, amit ott látott (kiemelte a koldusokat, az ivást és a pénz pénz pénz szemléletet). Bár több ilyen ember lenne!
A politikai beszélgetés is nagyon érdekes volt, ugyanis végre találkoztunk egy olyan emberrel, aki tudta a történelmet, a jelenlegi politikai figurákat, és saját véleménye is volt. Olyan kérdésekre tudta a választ, mint hogy hogyan lehet, hogy Ang San Suu Kyi csak idéntől képviselő, míg a választások 2010-ben voltak (Yangonban időközi választások voltak a megoldás), vagy hogy hol akarnak a kínaiak vezetéket építeni, hogy az Adamán-tengertől be tudják  vinni a gázt Kínába. Szerinte Ang San Suu Kyi mostani terve, hogy azokat a tiszteket és katonákat, akik nem részesültek az elműlt huszonöt év diktatúrájának rablásából maga mellé állítsa, és akkor Mohammed Ali szerint sakk matt, nem jöhetnek vissza a diktatúra tábornokai. A mi rendszerváltásunkat elnézve, azért van még egy két dolog, ami félre mehet; és a demokráciától a siker még nincs biztosítva.
A beszélgetés egy nagy részét az tette ki, hogy Burma vagy Magyarország mit exportál vagy importál. Mindig nagyon nehéz elmagyarázni a gazdasághoz kevvésbé értő embereknek, hogy a GDP kb 5%-a jön mezőgazdaságból, 25%-a iparból és 70%-a szolgáltatásból, szóval rízzsel vagy pamutgombolyag gyártással nem lehet fejődésbe lökni egy országot.
A vonatút maga is fantasztikus volt, itt van pár kép:




Az még semmi volt, hogy a növényzetet abszolút nem írtják, az ablakok pedig nyitva vannak, ennek megfelelően a szembe utazú Zsuzsit egy óra alatt teljesen betakarták a levelek. A másik érdekesség az volt, hogy ugrált a vonat. Nagypapám mindig mondta Bogláron, hogy ne tegyünk érmét laposítás miatt a vonatsínre, mert kisiklik a vonat. Hááát lehet, de akkor isteni szerencse, hogy mi nem siklottunk ki, mert -nem viccelek- a szerelvények vagy fél métert ugráltak felfele, ez kimondottan ott volt félelmetes, ahol mét vagon összeért, és ott látszott, hogy mekkorát is ugrál egy kocsi. Nem mintha egyénként nem vettük volna észre, mert Zsuzsi fejére az ötödik percben esett a15 kilós hátizsák (miníg a feje!).
De hogy valami szépet is írjak, ne csak izgalmasat, a világ második legmagasabb vonathídján haladtunk át, megnyugtatásunkra 5km/órával fantasztikusan gyönyörű volt, biztonságtechnikailag az angolok pedig pompás munkát végeztek anno.




Amikor megérkeztünk Pywin O Lwinba leszálltunk majdnem mindannyian, mert bár a vonat megy tovább Mandalaybe, ami a végső uticélunk, de iszonyat lassú, így itt érdemes átszállni, egy platós kocsira, ZSuzsi meg ezért voltt oda, úgy ahogy én a vonatozásért. Elbúcsúztunk Mohammed Alitól, akinek itt volt az uticélja, és négy spanyollal meg két helyivel mentünk tovább a platós kocsin.


Az út jól telt, aranyosak voltak a spanyolok (képzeljétek az egyik képregényrajzoló volt), és késő este megérkeztünk Mandalaybe, ammire idáig mindenki azt mondta, hogy mekkora putri, de nekünk nem ez volt  a benyomásunk. A sarkon rögtön két csóka segített megalkudni a szerencsétlen bringóhintóssal, aki nem hogy csak kettőnket, de a hátizsákjainkat is bevállalta egyedül a két kilométerre lévő szállásig.
Az éjszakát a varázslatos nevű Nylon hotelben töltöttük, nem hogy melegvízzel, de a sarkon még hambit is tudtunk enni... holnap tovább délre. 
comments