2012. április 2., hétfő

Napló, 2012. április 2.

Sikerült összeszednünk magunkat reggel 3:25-kor. Nem volt egyszerű. Összepakoltuk a cuccunkat és elkezdtünk kutyagolni a buszmegállóhoz. Ez addig jutott, hogy nem tudtunk kijutni a hostelből. Az ajtó zárva volt, se recepciós, se kulcs se semmi. Próbáltunk mi ott mindent, hogy kinyissuk az ajtót, de semmi. Egyszer csak eszembe jutott, hogy hátha van valami másik kijárat. Szerencsére volt, így kijutottunk a hátsó kertbe, onnan meg már ki tudtunk menni az utcára. Elviekben van GPS a telefonban, de ezt a kisvárost egy vonnallal jelöli, azzal meg ugye nem mentünk sokra. Azért szerenécre tudtuk, hogy merre van a kereszetződés, és el is értünk oda, de addigra már 3:58 volt. Én futottam előre, és kerestem a buszmegállót. Az sem volt biztos, hogy van egyáltalán, vagy csak megáll a busz az úton. Végül már 4:05 volt, mi teljes pánikban, hogy hiába keltünk fel, minden zárva az utcán egy lélek sem. Ekkor hirtelen megláttuk a benzinkút mögött gondosan elrejtett buszmegállót. Be is rohantunk, kiderült, hogy a busz 4:30-kor megy. Ennek azért egyrészt örültünk, másrészt jobban örültünk volna egy olyan kombónak, hogy jól mondja a recepciós, hogy mikor indul, és nem csinál egy ilyen csínyt, hogy zárva hagyja az ajtót.
A lényeg, hogy megvolt a jegyünk, helyünk. A busz király volt, lábtartó, légkondi, majdnem teljesen vízszintes ülés. El is értünk Comodoro de Riviadaba, ahol majd át kellett szállnunk. Ma ugye hétfő van, és a következő kis story sokat elmond arról, hogy milyen az amikor az ember hosszabban utazik és elveszti a napi/heti ritmusát.
Az utcák teljesen üresek voltak, majd amikor beértünk a városba jól láthatóan minden zárva volt, sőt még ünnepséget is láttunk. Komolyan felmerült bennünk, hogy ma húsvét van, csak elnéztük. Zsuzsi először mondta, hogy nem, nem, ő tudja, de aztán ő is elbizonytalanodott. Aztán végül kiderült, hogy Malvinas van. Ez a Falklkand szigeteket jelenti argentinul, persze szerintük a Falkland a Malvinas angol neve. A nap az tulajdonképpen egy veterán nap, illetve a hősi halottakért van. Akinek nincs a  kisujjában a történet (és valószínüleg ezzel vannak így páran: Adrian Mole a naplójában azt írja, hogy amikor az argentinok megtámadták a szigetet az apja teljesen besz*rt, mert azt hitte, hogy Írország mellett van) leírom, amit megtudtam. 1982-ben (most volt 30. évforduló, ezért vagyok ilyen okos) az argentinok megtámadták a Falkland szigeteket, ami britt terület. A brittek a területet a spanyoloktól szerezték a XIX. század elején. Hogy akkor mire kellett nekik, nagyon nem értem, de ez van. Ami számít, hogy az argentinok meg vannak róla győződve, hogy a Falkland hozzájuk tartokzik. Az érvelésük arra alapul, mert hogy közel van. A másik probléma, hogy amikor az argentimok megtámadták a szigeteket Argentínában katonai diktatúra volt, szóval nem nagyon lehet azt mondani, hogy a nép felhatalmazta volna őket. Elég az hozzá, hogy Nagy Britannia vérkomolyan vette a katonai agressziót és relatíve rövid időn belül vissza is szerezte a szigeteket. Na ezt az argentinok nem birjak feldolgozni (el sem akarom képzelni, hogy mit szólnának egy Trianonhoz, ha pár pingvines szigetért így odavannak). A mostani helyzet elég elszomorító.Kb. 3000 ember él a szigeten, persze jó részt angol bevándorló. Ők nem meglepő módon az UK-hoz akarnak tartozni (Ki érti, mi?). A mostani elnökasszony Christina Kirschner meg egyre több olyan kijelentést, lépést tesz az elmúlt egy évben, ami khm finoman szólva is agresszió. Nem kell még nagy dologra gondolni, de mondjuk a falklandi hajók nem köthetnek ki az egész kontinensen. Király, nyilván ennek a külpolitikai manővernek persze semmi köze nincs ahhoz, hogy most nem megy túl fényesen a gazdaság!
A politkia felhangoktól függetlenül az jól érzékelhető, hogy a problémák gyökere abból adódik, hogy az angolokra úgy néznek az argentinok, mint az öreg kontinens gyarmatosítóira, akiket meg ki kell dobni innen. Ezt értem is, ha nem lett volna ez a szemlélet, még most is gyarmatok lennének. Másrészt, én komolyan nem értem, hogy miért kellenek ezek a szigetek annyira. Megpendítettem, hogy ott vannak a Dél-Georgia-szigetek vagy a Sandwich-szigetek, azok is közel vannak, de úgy néz ki azokra nem haraptak rá.

Azt hiszem ott tartottam, hogy megérkeztünk egy Comodoro nevű városkába. Itt ha 7 percet töltöttünk sokat mondok. Ahogy leszálltunk jöttek oda hozzánk, hogy átszállunk-e. Mi mondtuk, hogy eddig nem, de megy-e Puerto Madrynba. Mondták igen, mondtuk bingo. A buszsofőr már tett is fel minket, egy másik csóka meg a csomagunkat. Közben kiderült, hogy az effectivo készpénzt jelent. Én meg voltam győződve, hogy ezt a pénzt le fogja nyulni a sofőr, de fenét, be voltunk jelentve, kaptunk számlát, minden. Volt reggeli a buszon, szóval királyság volt minden. Délután négy körül érkeztünk Puerto Madrynba. Ez a Valdes-félsziget bejárata, a Valdes-félsziget pedig egy vadrezervátum, ahol tengeri élőlények vannak. Ide jönnek a déli bálnák (nem vagyok benne biztos, hogy a Southern Right Whalet így mondják magyarul), de sajnos csak  júniustól decemberig. VISZONT, most vannak itt orkák, azaz gyiklos bálnák, azaz kardszárnyú delfinek. Annyira most, hogy február március áprilisban vannak, és a leginkább márc 20-tól április 10-ig lehet őket látni. Mit látni, ennél sokkal többet, fókákat elkapni. Na ezt akartuk mi is látni, mégpedig nagyon. Ehhez pedig korán kint kell lenni a parton, így úgy gondoltuk, hogy bérelünk egy kocsit. Nem volt olcsó, nem mondom, ráadásul sok verseny sem volt, mert az ünnepnap miatt csomó kölcsönző zárva volt. Végül egy szimpatikus házaspár családi vállalkozásától vettük ki a kocsit. A Routa 40, hajnali kelés és 12 óra autóút után még egy jó 150 kilomisit le kellett vezetnem. Előtte a városban nem sikerült találni valami gyorskajáldát, az itteni éttermek kilenckor nyitnak (nem vicc), szóval még éhes is voltam. Szállást találni nem volt nagy művészet a félszigeten, még alkudni is sikerült. Ráadásul a házinéni nagyon aranyos volt és pár mosolyért kölcsönadta a saját távcsövét, hogy használhatjuk! Elmentünk egy jó kis kajáldába, ahol isteni kagylót ettem, Zsuzsi pedig grillezett halat evett.